Case Jim Morrison - Hear me talk of sin

STRANGE DAYS HAVE FOUND US

Suurimalle osalle rock-musiikin harrastajista ja varsinkin kuuntelijoista kappaleiden sanoitusten sisältö on toisarvoista. Tärkeintä on, että kaljankittauksen ja soidinmenojen taustamusiikki svengaa. Suurin osa lauluntekijöistä pukeekin sanoiksi ainoastaan pelkät pinnalliset tunteensa, seksuaalisen puutostilansa ja janonsa, joskus ehkä myös sen, mitä ovat kokeneet - konkreettisesti nähneet ja kuulleet, kuten Ray Davies muun muassa kappaleissa "A Well Respected Man" ja ”Dedicated Follower of Fashion”.

Toiset riimin rustaajat, kuten Bono, saarnaavat (mm. "Pride - in the name of love") mielellään, mutta on ilmiselvää, että on myös sellaisia sanoittajia, kuten Johnit, Lennon (mm. "All You Need is Love"), Fogerty (mm. "Bad Moon Risin") ja Kay (mm. "Born to be Wild"), jotka kertovat ainakin ajoittain lauluissaan ja usein ehkä vain alitajuisesti siitä, mistä he unelmoivat tai jopa joskus maalaavat unenomaisista näkyjään, kuten Neil Young, joka kertoo "Sleeps With Angels" levynteon yhteydessä laulun "My Heart" sanojen vain "laskeutuneen" taivaasta.

Down in the valley

the shepherd sees

His flock is close at hand

And in the night sky

a star is falling down

From someone's hand

 

When dreams come

crashing down like trees

I don't know what love can do

When life is

hanging in the breeze

I don't know what love can do

 

My heart, my heart

I've got to keep my heart

It's not too late,

it's not too late

I've got to keep my heart

 

My love, I will give

to you, it's true

Although I'm not sure

what love can do

 

Somewhere someone

has a dream come true

Somehow someone

has a dream come true

Mutta sitten on tämä huumehörhö, rappioalkoholisti ja ”äidin nussija” Jim Morrison. Mistä hän oikein laulaa? Morrisonin on yleisesti väitetty saaneen idean Doors yhtyeen nimeen William Blaken runon "The Marriage of Heaven and Hell" (1793) " rivistä ... ”If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite” ... Koska kapea-alaisen sivistyksen ja näköalattoman asenteen omaamattomat jälkiviisaat ovat yksinkertaisesti päätyneet ensimmäiseksi mieleen tulevaan ratkaisuun, niin he ovat yhdistäneet Morrisonin huumeiden käytön Aldous Huxleyn aistiharhoja aiheuttavien hallusinogeenien, kuten meskaliinin, käyttökokemuksista kertovaan kirjaan "The Doors of Perception" (1954). Eihän jo nuorena muun muassa Baudelairen, Blaken, Rimbaudin, Nietzschen, Poen, Castanedan, Kerouacin ja Ginsbergin tuotantoon tutustunut luokkansa häirikkö ole voinut saada vaikutteita mistään muualta!

Mutta kun Jim sanoo "There Are Things Known, and Things Unknown, and In Between Are the Doors", hän ei sanallakaan viittaa puhdistamiseen tai ilmestymiseen kuten Blake runossaan. Ei, ovet ovat Jimille vain ovia tunnetun ja tuntemattoman, kahden eri puolen, kahden eri todellisuuden välissä. Totta kait voit väittää, että Jim puhdisti pölyttyneitä aivopoimujaan alkoholilla ja huumeilla, mutta silloin et tiedä, että Jim kirjoitti aivan selvästi runossaan "Road Days" (Jim Morrison, Wilderness, Penguin books 1988):

Being drunk is a good disguise. I drink so I can talk to assholes.

Tällaisen nenänsä edestä löytyvän aineiston ja Morrisonista aivoihinsa pinttyneiden harhaisen mielikuvien perusteella johtopäätöksensä tekevä rock-tietäjät unohtavat autuaasti sen, että Jim on saattanut tarkoituksellisesti sumuttaa kuulijoitaan - ja kusipäitä, sillä "door"-sanaa on käytetty historian saatossa myös aivan eri yhteydessä ja muussa, liskokuninkaan maineelle ja katu-uskottavuudelle vähemmän mairittelevassa merkityksessä:

Then Jesus said unto then again, Verily, verily, I say unto you, I am the door of the sheep...I am the door; by me of any man enter in, he shall be saved, and shall go in and out, and find pasture (John.10:7,9)

Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi... Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen (John.10:7,9)

No nyt yksi välkky voi huomauttaa, että Jeesus ei sanonut ovet (doors) vaan ovi (door) ja toinen neropatti saattaa murahtaa: "Mitä horiset? Puhut pehmoisia, Morrison ei ainakaan ollut mikään hihhuli." No, en kait ole Morrisonia vähä-älyiseksi väittänyt, mutta miten sitten selität tämän:

Persian night, babe

See the light, babe

Save us!

Jesus!

Save us!Nämä rivit, joissa Jim levyllä ”Strange days” kirjaimellisesti huutaa Jeesusta pelastamaan meidät, löytyvät kappaleesta "When the Music is Over". Eikä Jim ollut vielä tuolloin tekstiä väsätessään niin alkoholisoitunut, että olisi nähnyt kaikkialla pieniä vihreitä miehiä tai Jeesusta ympärillään, vai oliko? Entä keitä Jim oikein tarkoitti sitten niillä, jotka kuiskivat hänen korvaansa ja joista hän kertoo samassa "When the Music is Over” kappaleessa:

Come back, baby

Back into my arm

We're gettin' tired of hangin' around

Waitin' around with our heads to the ground

 

I hear a very gentle sound

Very near yet very far

Very soft, yeah, very clear

Come today, come today

 

What have they done to the earth?

What have they done to our fair sister?

Ravaged and plundered and ripped her and bit her

Stuck her with knives in the side of the dawn

And tied her with fences and dragged her down

 

I hear a very gentle sound

With your ear down to the ground

We want the world and we want it...

We want the world and we want it...

Now

Typerää. Jim Morrison ei huuda, että hän, tai hänen ystävänsä, tai seuraava sukupolvi haluaisi maailman, nyt! Ei, Jim yksinkertaisesti kertoo, mitä hän kuulee, kun hän painaa korvansa kuvainnollisesti maata vasten. Onko vaikea ymmärtää? Ja tämä on tärkeää! Kuusikymmenluvulla tämä vieno "rakkaus"-viesti, josta Jim kertoo, oli täysin tuntematon. Sanomaa ei ollut jaettu painetussa tai äänitetyssä muodossa ainakaan suurelle yleisölle. Toisin kuin nykyään, jolloin "kuiskeesta" vaivatta löytää useita, pääasiassa 1990-luvulla julkaistuja versioita. Näin ollen Jimin on itse täytynyt kuulla tuo kuiske, jota hän kuvaa. Ei Ginsbergiltä, Huxleyta tai keltään Blakelta, ei keneltäkään muulta - kuten jo aiemmin mainittiin - vaan niin kuin hän itse on kuullut suoraan kuiskaajilta.

Sanomia yhdistävän punaisen langan mukaan ihmiset ovat käyttäneet vapaata tahtoaan väärin ja vahingoittaneet vakavasti Äiti Maata ("Not to touch the earth"). Ihmiskunnan on muutettava käyttäytymistään nyt heti - välittömästi - tai muuten se tuhoutuu. Käyttäytymisen muutoksen, mikä tarkoittaa vapaasta tahdosta luopumista ja kollektiiviseen tahtoon siirtymistä, on oltava vapaaehtoista, siihen ei pakoteta, muuten kuin maalaamalla piruja seinille, maailmalopun katastrofaalisilla uhkakuvilla pelottelemalla. Ja ”muukalaisilla” on joka tapauksessa aikomus tulevaisuudessa elää maapallolla, kuitenkin ilman meitä, jollemme suostu muuttumaan.

Oliko Jimbo todellinen bimbo - ufouskovainen? Mutta ennen kuin leimaat Morrisonin kilipääksi, niin kerro, miksi kaikki uskonnot, myös kristinusko, juutalaisuus, buddhishmi, hinduisimi sekä islam tyrkyttävät aivan samaa "luovu vapaasta tahdostasi"-oppia kuin nämä ”muukalaiset”, vain hieman poikkeavien sanakääntein? Esimerkiksi:

                                                              Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi,

myös maan päällä niin kuin taivaassa.

                                                                 Isä Meidän rukous

Entä seuraavat Strange Days kappaleen riveistä:

Hear me talk of sin

And you know this is it

Mitä helvettiä - synti! Tämä se vielä puuttui. Ei ikimaailmassa - ei kait liskokuningas ole lukenut Raamattua ja sieltä nimenomaan Johanneksen evankeliumia? Morrison lässyttää meille ”mitään jumalaa ei ole”-uskovaisille synnistä ja tähdentää aivan erityisesti, että sinä tiedät, että tämä on se! Kuka sinä? Mikä se?

Ennen kuin jatkamme, on muistettava, että Jeesus ei ollut suinkaan mikään vi**n kristitty. Ja toiseksi, hän ei perustanut ainuttakaan kirkkoa, eikä kerännyt rahaa seurakuntalaisilta kolehdilla. Rukoilemaankin hän neuvoi yksinäisyydessä, ei niin, että joku näkee, saati väkijoukkojen edessä minkään riikinkukon tai jonkun mustiin pukeutuneen paholaisen tavoin keikaillen! Juutalaisten uskonnollisille johtajille, fariseuksille, Jeesushan tykitti:

Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole (John 8:44)

Jeesus siis piti juutalaista papistoa Saatanan palvojina! Ja tämä sama Jumala, jota Jeesus kutsui paholaiseksi, on kaikkien kristittyjen Jumala. Lisää mietittävää Mr. Mojo Rising antaa laulaessaan "Soft Parade" pitkäsoitolla kappaleessa "Tell all the people": 

Tell all the people that you see

Follow me

Follow me down

Tell all the people that you see

Set them free

Follow me down

 

You tell them they don't have to run

We're gonna pick up everyone

Come out and take me by my hand

Gonna bury all our troubles in the sand, oh yeah

 

Tell all the people that you see

We'll be free

Kuka vapauttaa? Kenen pitää kertoa? Kuka poimii mukaansa? Ei kai Jim elä ympärivuorokautisessa alkoholi- ja huumetokkurassa, vaan viittaa seuraaviin kolmeen jakeeseen:

Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni (John.12:32)

 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi (John.8:36)

Kukaan muu maailmassa ikinä, eivät edes lahopäisimmät beatnik-hörhöt kuvitelleet vapauttavansa kaikki maailman ihmiset? Entä seuraavat mielenkiintoiset riimit "Five to one" ja "Land ho" kappaleista, joilla Jim voi viitata yhtä aikaa sekä a) Raamattuun; ”hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä” (John.3:30) että b) Hopi- ja Navajo intiaanien sekä atsteekkien mytologiaan, joiden mukaan neljäs maailma on pian loppumassa ja viides alkamassa.

Five to one, baby

One in five

No one here gets out alive, now

 

The old get old

And the young get stronger

May take a week

And it may take longer

They got the guns

But we got the numbers

Gonna win, yeah

 

If I get my hands on a number five

Gonna skin that little girl alive.

If I get my hands on a number two

Come back home and marry you

Marry you, marry you. all right!

Viitatessaan intiaanien suusta suuhun sukupolvelta toiselle tuhansia vuosia kulkeneeseen perimätietoon Jim Morrison astuu kuulijan sitä käsittämättä shamaanien maailmaan. Shamaaneille oviaukot tuolle puolen, toinen todellisuus (doorways to another side, another reality) ei ole mikään huumehöyryjen aikaansaannos, vaan täyttä todellisuutta, henkimaailma, josta shamaanin varjosielu hakee aina tarvittaessa ylimaallista tietoa.

Made the scene

Week to week

Day to day

Hour to hour

The gate is straight

Deep and wide

Break on through to the other side

Kaikki Doors-yhtyeen historiaa vähänkin tuntevat, tietävät varmaan kappaleen "Shaman's Blues", mutta he eivät ole käsittäneet, että Jim laulaa kyseisessä kappaleessa Maailman Vapahtajasta:

Did you stop to consider?

How it will feel

Cold, grindin' grizzly bear jaws

Hot on your heels


Do you often stop and whisper?

In Saturday's shore

The whole world's a savior

Who could ever, ever, ever

Ever, ever, ever

Ask for more?

 

Do you remember?

Will you stop?

The pain

Jospa kirja "Doors of perception" ei ollut mitään muuta kuin erinomainen kulissi, savuverho Jimille piilottaa todellinen sanomansa, jonka hän halusi lähettää tulevaisuuteen. Sillä kuka olisi 1960-luvulla kuunnellut ja/tai ostanut sellaisen kapinallisen rock' roll yhtyeen levyjä, joka lauloi Jeesuksesta. Ja ennen kaikkea koska Jimin välittämä viesti, tarina oli ennen kuulumaton ja nykyäänkään ei juuri kukaan ymmärrä mistä oikein on kysymys. Jim kertoikin lähes aina konserteissaan lapsuudenkokemuksistaan ("Peace Frog", "Dawn's Highway"):

Me and my -ah- mother and father - and a

Grandmother and a grandfather - were driving through

The desert, at dawn, and a truck load of Indian

Workers had either hit another car, or just - I don't

Know what happened - but there were Indians scattered

All over the highway, bleeding to death.

So the car pulls up and stops. That was the first time

I tasted fear. I must a' been about four - like a child is

Like a flower, his head is just floating in the

Breeze, man.

The reaction I get now thinking about it, looking

Back - is that the souls of the ghosts of those dead

Indians...maybe one or two of 'em...were just

Running around freaking out, and just leaped into my

Soul. And they're still in there.

Muistellessaan intiaanihenkien hippaa autiomaassa, Jim siis väittää, että on olemassa henkiä. Ja Jimbo toistaa käsityksensä kuolemattomuudesta muun muassa "An American Prayer" runossa, "Waiting for the Sun" sekä "Riders on the Storm" kappaleissa seuraavasti:

 We live, we die & death not ends it

 

This is the strangest life I've ever known.

Girl ya gotta love your man

Take him by the hand

Make him understand

The world on you depends

Our life will never end

Gotta love your man, yeah

 

Entä neljännen maailman pikainen loppuminen? Mitä Jim sanookaan esimerkiksi "The End of the Night", "The End", "Strange Days", "When the Music is Over", "Five to One" ja "Ship of Fools" kappaleissa?

Realms of bliss, realms of light

Some are born to sweet delight

Some are born to the endless night

End of the night, end of the night

This is the end

Beautiful friend

This is the end

My only friend, the end

Of our elaborate plans, the end

Of everything that stands, the end

Strange days have found us

Strange days have tracked us down

They're going to destroy

Our casual joys

 

So when the music's over

When the music's over

Turn out the lights

Well the music is your special friend

Dance on fire as it intends

Music is your only friend

Until the end

 

Your ballroom days are over, baby

Night is drawing near

Shadows of the evening crawl across the years

Ya walk across the floor with a flower in your hand

Trying to tell me no one understands

Trade in your hours for a handful dimes

Gonna' make it, baby, in our prime

The human race was dying out

No one left to scream and shout.

People walking on the moon

Smog will get you pretty soon.

 

Everyone was hanging out

Hanging up and hanging down

Hanging in and holding fast

Hope our little world will last.

 Ja mikä sitten oli se ylimaallinen tieto, jota Jim kylvi runoihinsa, rivin sinne, rivin tänne, “It may have been in pieces, but I gave you the best of me”, kuten hän itse vähän ennen kuolemaansa sanoi? Osoittaako Morrison olemassaolomme arvoituksen ratkaisevaan kysymyksen ytimeen "Love Hides" runolla?

Love hides in the strangest places.

Love hides in familiar faces.

Love comes when you least expect it.

Love hides in narrow corners.

Love comes to those who seek it.

Love hides inside the rainbow.

Love hides in molecular structures.

Love is the answer.

Ja jotta pala takertuisi kunnolla kurkkuusi niin runossaan "L'America" Jim Morrison viittaa suoraan arvoituksen ratkaisijoihin ja vesimieheen, joka tulee opettamaan sinulle, kuka oikein olet:

I took a trip down to L'America

To trade some beads for a pint of gold

 

C'mon people, don't ya look so down

You know the rain man's comin' ta town

Change the weather, change your luck

And then he'll teach ya how to find yourself

L'America

 

Friendly strangers came to town

All the people put them down

But, the women loved their ways

Come again some other day

Like the gentle rain

Like the gentle rain that falls

Koko Doorsin tuotanto onkin ymmärrettävä toisin! Jim näyttää kirjoittaneen, laulaneen ja tulkitsineen kappaleita ja jopa yhtä ja samaa kappaletta useassa aikamuodossa ja useamman eri persoonan näkökulmasta (Jim väitti, että hänen sisällään on ollut lapsuudesta lähtien intiaanihenki). Eikä kenelläkään meistä taida olla aavistustakaan siitä, millainen Jeesus todella oli ja millaista kaaosta ja epäjärjestystä hän levitti ympärilleen Juudeassa 2000 vuotta sitten. Ei kai kuolemantuomiota jaella lammasten paimenelle, josta pyhäkouluissa jaetaan lapsille kiiltokuvia, vai jaetaanko? Jeesuksen on täytynyt olla todellinen uhka lailliselle, Jahvea pelkääville pilkunnussijoille, Juudean yläluokalle, kirjanoppineille, aivan kuten Jim oli uhka uskonnollisvanhoillisille Amerikan valtapitäville, ahneille sotahaukoille. Oletko jäljillä?

Ja huomaa vaikka huviksesi, että myös Neil Young laulaa laulussaan "My Heart" paimenesta, laumasta ja rakkaudesta, jotka kaikki viittaavat Johanneksen evankeliumista löytyviin nasaretilaisen sanoihin:

Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen (John.10:2)

Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä (John.10:11)

Älä kuitenkaan vielä riemuitse. Sidotaan palasia vielä hiukan yhteen, Jim laulaa/puhuu "Awake Ghost song", "The Celebration of the lizard"

Is everybody in?

Is everybody in?

Is everybody in?

The ceremony is about to begin.

WAKE UP!

Awake.

Shake dreams from your hair

My pretty child, my sweet one.

Choose the day and choose the sign of your day

The day's divinity

 

First thing you see

A vast radiant beach and cooled jeweled moon

Couples naked race down by its quiet side

And we laugh like soft, mad children

Smug in the wooly cotton brains of infancy

The music and voices are all around us.

 

Choose they croon the Ancient Ones

The time has come again

Choose now, they croon

Beneath the moon

Beside an ancient lake

Enter again the sweet forest

Enter the hot dream

Come with us

Everything is broken up and dances.

 

Wake up!

You can’t remember where it was.

Had this dream stopped?

The snake was pale gold

Glazed & shrunken.

We were afraid to touch it.

The sheets were hot dead prisons.

Morrison maalaa edellä väkevin vedoin muinaisen hetken, silmiisi kalpean kuuhelmen valossa sädehtivän rannan, outoja olentoja, lasisen luistavan ihon, kultaisen kelmeän kullanvärisen käärmeen kasihaaraisine kielineen, otuksia, joihin emme uskaltaneet koskea. Muistatko sinä? Ja ”Lions in the street”, ”Someday soon” ja ”He went down South and crossed the border” kappaleissa:

Left the chaos and disorder

Back there over his shoulder

One morning he awoke in a green hotel

With a strange creature groaning beside him

 

Someday soon

Familiar faces will fill your living room

Run, slash out their lizard tongues

You’re not getting young

 

And I hate to remind you but you're going to die 

Ja infernaalisilla kuvilla höystettyjä sanomia maan ihmisten korvaan, kertovat viestin saaneet, kuiskivat muun muassa matelijaa muistuttavat (reptilians) avaruusolennot. John E. Mackin jo aiemmin lainatussa kirjassa "Ufosieppaukset" ensin Jerry, Sara, Paul ja sitten Carlos kertovat kohtaamisistaan 1990-luvulla:

Ne valehtelivat aina... Olennoilla oli pelottavat kasvot ja paholaismaiset silmät... Niiden silmät, että minä vihaan niitä... En osaa sanoa. Se tuntuu kuin jokin luikertelisi sisääni ja tietäisi minusta ihan kaiken... minä jotenkin kadotan oman itseni, ja se olento tulee sisääni, eikä se tunnu mukavalta

Pää oli sen kehon kookkain osa; se hehkui ja oli melko pitkänomainen, niin että näytti matelijan tai melkein käärmeen päältä.

Nenä oli littana, niin kuin apinalla, ja suun ympärillä näytti olevan jonkinlaisia suomuja... Tämä oli hyvin älykäs matelijalaji - energiamuoto, joka pärjäsi hienosti.

Niiden silmämunat tai linssit ovat läpinäkyvät, ja pimeässä ne näyttävät ihan mustilta. Näiden suojalasien takaa voi erottaa kissamaiset, pystysuorat, viiltomaiset pupillit ja melko laajat, pyöreät iirikset, joissa liikahtelee ruskean ja punaisen eri sävyjä.

Molemmat Jerry ja Carlos olivat Mackin mukaan kokeneen matelijoiden läsnäolon, ja Carlos jopa sen lisäksi oli nähnyt käärmeen silmät, joten kummankin täytyi olla vähintään Doors-yhtyeen musiikin hypnotisoima, vai mitä? Ja kaikki Doors fanit kuvittelevat, että Jim laulaa "The Endissä" Oidipuksesta:

And he walked on down the hall

He went into the room where his sister lived, and...then he

Paid a visit to his brother, and then he

He walked on down the hall, and

And he came to a door...and he looked inside

Father, yes son, I want to kill you

Mother...I want to...fuck you

Näyttääkin sille, että he erehtyvät raskaasti, kuten Ed ja Peter kertovat Mackin kirjassa:

Ne voivat leijua ympäriinsä ja muuttaa luonnonlakeja, millä hän näytti tarkoittavan sitä, että henget pystyivät muuttamaan muotoaan

Olennot siis voivat ottaa minkä muodon ne haluavat tai tarvitsevat, he voivat ottaa minkä naamion tahansa ja mistä galleriasta tahansa, kuten Jim kuvaa ”The End” kappaleessa:

Ride the snake, ride the snake

To the lake, the ancient lake, baby

The snake is long, seven miles

Ride the snake...he's old, and his skin is cold....

 

The killer awoke before dawn, he put his boots on

He took a face from the ancient gallery

Jimbo mainitsee käärmeet, matelijat ja liskot myös muun muassa runoissaan ”Te Hill Dewellers”, ”Wake up”, ”Not to touch the earth”. On yleensäkin perin nokkelaa. että Jim verhoaa ”liskoilta” saamansa tiedon, muinaiset alitajuiset muistonsa ja yhteenvetona oivaltamansa sanoman näppärästi yhden maailman suosituimman suositun rock-yhtyeen lyriikan sekaan yksittäisinä riveinä, lauseen pätkinä sekä mystiseen shamanismiin! Niin nokkelaa, että Doors yhtyeen ja Jim Morrisonin ihailijat erehtyvät luulemaan Jimbon kappaleessa ”Not to touch the earth” laulavan:

I am the Lizard king,

I can do anything

itsestään ja kehottavan kuulijoitaan muka jättämään ”äiti maan” rauhaan, kun hän tosiasiassa kertookin mitä hän on kuullut ja kuulee sisällään olevilta ”ystäviltään”, Uloimmaisen Pimeyden hallitsijoita (Harner)! Morrisonhan ”runoilee” kappaleessa ”When the Music is Over” aivan avoimesti:

I got some friends inside

 

I hear a very gentle sound

We want the world and we want it

Now

Jim ei suinkaan kehota jättämään ”äiti maa” rauhaan, vaan, kuten luvussa ”Täydellinen antautuminen” tuli esille Ihmiskunnan kollektiivinen syyllistäminen, ennen kaikkea ilmaston muutoksesta, ympäristörikoksista kuten saastuttamisesta (ja vaikkapa Suomessa lain ”suojeluksessa” tehdyt, esimerkiksi Kymi- sekä Pielisjokien valjastaminen ahneiden voimalayhtiöiden rahasammoiksi), sodista ja nälänhädistä, on ”liskoille” oleellinen keino tavoitteensa, ”itsenäisen ihmisen tuhoaminen”. saavuttamiseksi. Ihmiskuntahan aivan varmasti luopuu vapaaehtoisesti tahdostaan, kun sille kerrotaan kollektiiviseen tajuntaan siirtymisen ”edut”! Sinua tullaankin estoitta syyllistämään sekä yksin, että kollektiivisesti, murhaajaksi, varkaaksi ja valehtelijaksi. Enkä lainkaan ihmettelisi, jos ”Linnunradan Valon liittovaltion lähettiläät” syyttäisivät sinua naamioiduttaan ensin ”puhtoisiksi oikeamielisyyden pyhimykseksi” (he took a face from ancient gallery!) vieläpä erehdytystarkoituksessa roolihahmokseen kehittämänsä Herra Saatanan, Kylmän Autiomaan Tappajademonin palvonnasta!

Ja Jim kertoo lauluissaan myös aivan selkeästi, kuinka hän on saanut tietonsa, Laulut ”A Little game” ja ”Universal mind” kertovat:

Once, I had a little game

I like to crawl back in my brain

 

This little game is fun to do

Just close your eyes, no way to lose

And I’m right here, I’m going too

Release control, we’re breaking through

 

I was doing time

In the universal mind

I was feeling fine

I was turning keys

I was setting people free

I was doing all right

Eli kun Michael Harner teki shamaani matkan Amazonin sademetsässä conibo-intiaanien parissa nauttimalla heimon shamaanien pyhää ayahuascasta valmistettua juomaa, sielun viiniköynnöstä, niin hän tapasi ”matkallaan” mielensä syövereissä, liskoaivojen perimmäisessä sopukassa suunnattomat matelijat, jotka lepäilivät liikkumattomina aivojeni takaosan syvyyksissä, missä aivoni yhtyvät selkärankaan. Ne erottuivat vain epämääräisesti kaukana synkässä pimeydessä.

Morrison sen sijaan ei törmättyään liskoihin jäänyt ihmettelemään ja kuuntelemaan ”liskojen” epäuskottavia jorinoita. kuten paikallinen tietäjä jorinoista totesi Harnerille virnistäen:

”Voi niin ne (Uloimmaisen Pimeyden hallitsijat) aina sanovat”

Ja pari seikkaa: Jim esittää yleisön edessä aina ”huutaen” runonsa ”Petition the Lord With Prayer”:

When I was back there in Seminary School

There was a person there

Who put forth the proposition

That you can petition the Lord with prayer

Petition the Lord with prayer

You cannot petition the Lord with prayer!

Morrison tyrmää sanoillaan uskonnon pakkosyöttäjät ja rukoilun tyrkyttäjät, levyllä kuultavan äänensävyn perusteella koko perinteisen pelosta ja vihasta kumpuavan uskonnon - Herran rukoilu on hyödytöntä - ajan hukkaa! Ja Jim Morrison äänitti seuraavan runon 7.12.1970 (Village tapes):

For those people who died

for Nirvana

for the heavenly creed

for you, for me.

These lines are written

to convey the MESSAGE...

 

Believe.

Things more horrible

than war

Things out of the tales

Great beasts

Suffering extinction.

Nruttaako Jim meitä? Vai onko ”L.A. Woman”-albumin keltainen sisäpussi, johon on painettu ristiinnaulittu, ei ristille vaan lennätinpylvääseen, todella kuvitettu viesti?

Jim Morrison ja The Doors yhtyeen tuotantoa voisikin pitää taitavasti luotuna Raamatun sisältämän Ilmestyskirjan totuuden paljastamana jatko-osana. Doors yhtyeen tulevaisuuteen lähettämä ”sanoma” liskokuninkaasta ja ihmiskuntaa uhkaavasta tuomipäivän tuhosta (kappaleet ”End of the night”, ”The End”, ”Strange days”, ”When the music is over”, ”Not touch the earth”, ”Summer’s almosr gone”, ”Five to one”, ”Tell all the people”, ”Shaman’s blues”, ”Peace frog”, ”Ship of fools”, ”land ho”, L’America, ”Riders on the storm”, ”Wake up”, ”The Hill dewellers, ja ”Someday soon”)  on ”meikattu” lähes tunnistamattomiksi rock-lyriikan puuterilla, koska, kuten ei kädessäsi olevaa kirjaakaan ja sen sisältöä, ei juuri kukaan ota vakavasti!

Älä kuitenkaan innostu liikaa ja tukehdu. Morrisonia ei enää saa hakemallakaan hoitoon ja tämän kirjan kirjoittahan on muutenkin aina ollut hullu. Omia aivosolujaan on ihan turha rasittaa tällaisen humpuukin vuoksi. Joku on vain ajankulukseen kehitellyt taitavan maailmanlaajuisen salaliittoteorian hyväuskoisten kusettamiseksi. Tai sitten tämä on Opus Dein tai Temppeliherrain ovela juoni juottaa liskokuninkaalle Graalin malja pohjanmaan kautta!

 As long as everybody sleeps, the end comes sure by itself

                                                                                                     Yaqui-noita Carlos Castaneda, Matka Ixtlantiin

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti