Helsingin
Sanomien toimittajat Annamari Sipilän ja Anna-Stina Nykäsen Helsingin Sanomissa
kirjoittamat artikkelit "Voi kiesus, sopiiko Lutheria juhlia?"(8.11.2012) ja ”Nykymeno Suomessa ei miellyttäisi Martti Lutheria– kyytiä saisivat rahan tekeminen vanhustenhoidolla, vaikenevat papit jatyönarkomaanit” (27.12.2017) kertovat tyhjentävästi, kuinka henkisesti sairaita
maamme itseään älymystönä pitävät toimittajat, ennen kaikkea Helsingin Sanomien
toimittajat ovat. Valtamediana Helsingin Sanomat levittää näillä artikkeleilla kansalle
ihannoivaa kuvaa Martti Lutherista vaikenemalla samaan aikaan täydellisesti Lutherin
rikoksista ihmisyyttä ja ihmiskuntaa vastaan. Nykänen maalaa Helsingin
Sanomissa Martista ihannoivaa kuvaa muun muassa näin:
"Saksassa Lutherin
500-juhlavuoden valmistelut eivät ole sujuneet ongelmitta. Saksalaiset roomalaiskatolilaiset ovat pahoittaneet mielensä koko
juhlista. Osalle heistä Martti Luther on yhä se, joka hyökkäsi anekauppaa
vastaan, hajotti kristillisen kirkon ja pani
välillisesti alulle veriset uskonsodat. Mitä siinä on muka juhlimista?
Nyt monet katolilaisetkin
myöntävät, että munkkiluostarin hylännyt Martti Luther oli pohjimmiltaan ihan
hyvä tyyppi eikä mikään kerettiläinen. Luther ei halunnut hajottaa kirkkoa,
vaikka hän olikin tympääntynyt anerahoilla rakennettuihin kirkkopalatseihin ja
kirkonmiesten holtittomaan menoon.
Täytyy silti muistaa, että
Martti Luther on Saksassa paljon muutakin kuin pelkkä reformin alkuunpanija.
Lutherin raamatunkäännös ja muut kirjalliset työt loivat pohjan saksan
kirjakielelle. Luther oli eurooppalainen yhteiskuntavaikuttaja keskiajan ja uuden
ajan välissä. Itä-Saksassa hänestä muokattiin jopa työn sankari.
Mutta sopiiko Lutheria juhlia?
Totta kai. Roomalaiskatolilaisten pienestä nyrpeydestä ei pidä pahastua.
Katolilaisille erilaiset protestantit ovat väkeä, josta osalle käy mikä vain,
naispappeus ja homoliitotkin. Mutta se on katolilaisten ongelma. Luterilaiset
valitsivat oman tiensä 500 vuotta sitten.
Maailmaan mahtuu uskontojen
välisiä ristiriitoja. Euroopan luterilaiset ja katolilaiset voivat nyt näyttää
esimerkkiä ja muistella Martti Lutheria
sovinnollisessa hengessä. Kiista Lutherin 500-vuotisjuhlista todistaa,
että kirkolla on yhä väliä Euroopassakin. Kiista
todistaa myös siitä, että Eurooppaan mahtuu erilaisia mielipiteitä. Hyvä
Luther, juhlitaan viiden vuoden kuluttua."
Sipilä
ei sano sanaakaan Lutherin agitoimasta 100 000 Saksan talonpojan
massamurhasta, kansan moraalin täydellisestä romahduttamisesta, juutalaisvihan
syövyttämisestä kansan syviin riveihin, tai oman kusen kittaamisesta?
Uskonsotien siementen kylväminenkin sivuutetaan pelkällä maininnalla. Nykänen puolestaan
antaa luterilaisuudesta ja luterilaisuuden vaikutuksesta Suomeen ja
suomalaisiin mahdollisimman vääristellyn kuvan, muun muassa:
On korkea aika tehdä uusi
uskonpuhdistus. Lutherin teeseistä on jo 500 vuotta. Niissähän Martti Luther puuttui
katolisessa kirkossa harjoitettuun anekauppaan eli hengellisten meriittien
ostamiseen rahalla. Siitä alkoi reformaatio, josta syntyi luterilaisuus, joka levisi Suomeenkin. Luterilaisuudesta tuli
kansankirkko.
Kuka enää muistaa, mitä luterilaisuus oikeasti opettaa? On aika palata juurille. Kaivaa opit esiin. Katsoa, kuka täällä nykyään on kaikkein luterilaisin. Ja mitkä ajatukset ovat pelkkiä muista suuntauksista tulleita villejä lupiineja?
Kuka enää muistaa, mitä luterilaisuus oikeasti opettaa? On aika palata juurille. Kaivaa opit esiin. Katsoa, kuka täällä nykyään on kaikkein luterilaisin. Ja mitkä ajatukset ovat pelkkiä muista suuntauksista tulleita villejä lupiineja?
Siis jopa hyvinvointivaltio on saanut
alkunsa Lutherista. Lutherin aloitteesta Saksassa
ruvettiin keräämään rahaa yhteisiin kassoihin, joista autettiin vähävaraisia.
Parissa kaupungissa alettiin jopa kerätä sitä varten veroja. Progressiivisesti. Lutherin mielestä toisten auttamisella
ei saanut tavoitella omaa etua.
Lutherin ajattelu istuu yhä syvällä
suomalaisissa. Kansalla on selkäytimessä
epäluulo sitä kohtaan, että joku tekee köyhillä ja apua tarvitsevilla
rahaa. Soteuudistus vetää vastakarvaan. Tämä on herkkä paikka.
Olennaisin luterilaisuuden ominaispiirre
liittyy armoon. Ihminen ei voi pelastua tekemällä elämässään hyviä asioita ja
elämällä ohjeiden mukaan. Itse asiassa ihminen ei voi tehdä mitään
pelastuakseen. Mikään teko ei takaa taivaspaikkaa tai vie sitä. Uhri, siis
Kristus, on jo annettu, eikä aneita, itseruoskintaa tai rituaalirumbaa tarvita.
Pitää vain uskoa. Tästä seuraa
tärkeä asia. Kun ei tarvitse ponnistella, että pääsisi itse taivaaseen, voi keskittyä tekemään hyvää muille
ihmisille. Luther varoitti liiasta työnteosta. Aikaa piti jäädä muuhunkin.
Perheelle. Ja sille, että voi istua kaverin kanssa kaljaa juomassa ja maailmaa
parantamassa. Niin hän itsekin teki.
Kiky-sopimus ei siis sekään ole Lutherin
juttu. Hyvinvointivaltiolle on tärkeää ajatus tasa-arvosta. Luterilaisuus
edisti tasa-arvoa monella tapaa. Kaikkien
piti saada lukea omalla äidinkielellään katekismusta ja Raamattua. Oli
pakko osata lukea, jotta pääsi vihille. Kirkko opetti lukemaan niin naiset kuin
miehetkin. Kinkereillä, jo ennen kansakoululaitoksen perustamista. Luterilaisuudessa
tasa-arvoa edistettiin myös virsiä veisaamalla: kaikki pääsivät ääneen, eivät
vain papit ja kuoro.
Sanotaan, että luterilaisen identiteetin
kannalta olennaista on oma vakaumus. Esimerkiksi katolilaisille ja
ortodokseille on tärkeämpää se, että kuuluu yhteisöön ja osallistuu liturgiaan.
Oppeihin perehtyminen ei ole niin
tärkeää. Luterilaisuudessa opetetaan myös, että toisten vakaumusta pitää
kunnioittaa. Eikä omaa vakaumusta saa tuoda korostetusti esiin.
Lutherhan toki itse sortui vanhoilla päivillään juutalaisvastaisuuteen. Siihen natsit
myöhemmin vetosivat. Vanhana Luther
syyti muutakin vihapuhetta. Haukkui silloisen paavin transvestiitiksi ja
kirjoitti, että kaikki paavit ovat tyyppejä, jotka oksentavat, piereksivät ja
paskovat perkeleitä. Huh.
Luterilaista oppia moraalista ja armosta pidetään aika vaikeana. Papeillekin opetetaan, että usko ei tee ihmisestä moraalisesti muita
parempaa. Kaikilla ihmisillä on luonnollinen moraali, johon kuuluu se, että
lähimmäisiä kohdellaan hyvin. Kaikilla on samat koettelemukset edessä, mutta
kärsimyksessä Jumala on ihmistä lähellä. Ihminen pelastuu armosta. Tavallinen
elämä riittää. Ei tarvita ulkoisia uskonnon merkkejä eikä uhrauksia.
Melkein kaikissa uskonnoissa on
moraalisia vaatimuksia ja rituaalisia tekoja, joita pitää tehdä pelastuakseen.
Luterilaisuus on erilaista. Se opettaa, että ihminen ei voi omilla teoillaan pelastaa itseään. Puolet kirkon
jäsenistä ei kylläkään tiennyt tätä, kun asiaa viime vuonna tutkittiin.
Ihmiselle on paljon helpompaa ajatella,
että moraali on vaihtosuhde: jos tekee
oikein, saa palkinnon. Lapsi ajattelee niin. Koirakin oppii sen.
Luterilaisuus hilaa ihmisen moraalista ajattelua aikuisempaan suuntaan. Siinä
moraali on itseisarvo. Hyvää tehdään,
koska se on oikein. Ja koska kaikilla on yhtä lailla moraali, voi toisiin
ihmisiin luottaa.
Luterilaisissa maissa luottamus onkin maailman huippuluokkaa. Myös valtioon luotetaan: siellä ne virkamiehetkin tekevät asioita oman
kutsumuksensa, moraalinsa ja omantuntonsa varassa. Muualla ei vastaavaa ole.
Tänne tullaan maista, joissa luottamus on hyvinkin heikko.
Älkää käsittäkö väärin. Kukaan ei ole
häätämässä viidesläisiä tai lestadiolaisia kirkosta. Se olisi täysin
epäluterilaista. Eikä ole kyse jäsenmaksuista. On kyse kirkon historiasta, opista
ja ihmisten identiteetistä. Niitä
kunnioitetaan. Jokaisella cis-luterilaisella eli henkilöllä, joka on kuin
kotonaan siinä kirkossa, johon hänet on vauvana kastettu, on siellä ikuinen
paikka. Se on ihmiselle sydämenasia.
Voi olla, että maallistumista on
liioiteltu. Katukuvaa katsoessa ei tule mieleen, että joka neljäs kulkija kuuntelee hengellistä musiikkia useammin kuin
kerran kuussa. Niin kansa kertoi viime vuonna tehdyssä tutkimuksessa. Jos kirkko haluaa kontaktin jäseniinsä,
hyvä vinkki olisi ruveta toimimaan Lutherin esimerkin mukaan. Uusi
uskonpuhdistus toimisi siis tässäkin. Helpointa
on aloittaa virsistä. Näkyykö nyt, että virsien veisaaminen on
luterilaisille tärkeää? Kirkot ovat täynnä, kun lauletaan Hoosiannaa ja
kauneimpia joululauluja. Eikä silti älytä useammin laulattaa kansaa.
Luther oli aikanaan uuden median
edelläkävijä. Hän otti nopeasti käyttöön
uudet painokoneet ja hämmästyi itsekin, miten nopeasti ja laajalle painettu
sana levisi. Mikä tärkeintä: Luther osasi myös olla hauska. Miten hän
kannustikaan nuorta ystäväänsä Philipp Melanchtonia, Augsburgin tunnustuksen kirjoittajaa: Lähtisit sinäkin välillä juhlimaan!
Jumalasta olisi mukavaa antaa sinullekin joskus syntejä anteeksi.
Ovatko nykyiset kirkon edustajat iloisia? Näyttääkö siltä, että uskonto on tehnyt heidän elämälleen hyvää? Kirkon on
nyt vain puhdistettava peilinsä ja kirkastettava kuvansa. Ja mitä sieltä
näkyykään? Jähmeän hahmon takana on kansa, joka on luterilaisempi kuin
luullaan.
Nykänen
vaikenee ensinnäkin siitä, että suomalaisista tuli luterilaisia, koska maamme
hallitsija, Ruotsin kuningas halusi ryöstää katolisen kirkon rikkaudet ja siksi
päätti, että Ruotsi-Suomi oli vastedes luterilainen. Nykänen ei myöskään kerro
mitä luterilaisuus itse asiassa opettaa: ”Nukkua ja olla tekemättä mitään on kristittyjen työ…Vain
jos ihminen nöyrtyy ja tuhoaa yksilöllisen tahtonsa ja ylpeytensä, Jumalan armo
laskeutuu häneen”.
Anna-Stina ei näe, että
suomalaiset ovat nöyriä, koska heihin on juurrutettu luterilainen nöyryys ja
siksi heidän selkäydintään kalvaa epäluulo, ei ”köyhillä ja apua tarvitsevilla” rahaa huijaavia
kohtaan, vaan yleensäkin kaikkea esivaltaa kohtaan tuntemansa yhtäaikaisen
nöyryyden sekä pelon vuoksi. Tuo nöyryyden ja pelon myrkyllinen yhdistelmä
purkautui muun muassa maailman verisimmässä kansalaissodassa 100-vuoitta
sitten. Eikä Nykänenkään näe Lutherin toiminnan seurauksena 100 000
saksalaista talonpoikaa vaimoineen ja lapsineen hyväntekijäisiksi seivästettynä
heinäseipäisiin.
Ja
koska pelastuakseen pitää vain uskoa, voi Nykäsen mukaan ”voi keskittyä tekemään hyvää muille ihmisille”, kuten esimerkiksi vanhemmat voivat
keskittyä täyspäiväisesti pahoinpitelemään lapsiaan, sillä yli 90 %
suomalaislapsista joutuu vanhempiensa pahoinpitelemäksi (valtakunnallinen lapsiuhritutkimus
2013), ja siirtämään väkivallan henkisen perinteen lapsilleen ja seuraaville
sukupolville. Eikä Luther ottanut käyttöön mitään painokoneita, eikä hän
halunnut, että kansa lukee uskonnollisia tekstejä omalla äidinkielellään,
muuten kuin viimeisen pakon edessä. Lutherin oli saatava tukea häntä uhkaavan
polttorovio-tuomion toimeenpanoin estämiseksi. Kinkeritkin perustuivat
katekismuksen pakolliseen ulkolukuun nuorten lasten pelotteluun, eikö olekin
lapsiystävällistä?
Anna-Stinan väite, että ”Luterilaisuudessa
opetetaan myös, että toisten vakaumusta pitää kunnioittaa, on tuulesta
temmattu. Jos luterilaiset kunnioittaisivat todella toisten mielipiteitä
muutenkin kuin vain tyhjissä sanoissa, maamme, ”kansan urhokkaan”, poikia ei olisi lähetetty 1600-luvun alusta
lähtien teurastamaan katolilaisia ja ortodokseja Saksaan, Puolaan, Venäjälle ka
Neuvostoliittoon (Puolan sota, Inkerin sota, 30-vuotinen sota, Suuri Pohjan
sota, Kustaa III sota, Suomen sota ja II Maailmasota). Anna Stina väite
todistaakin vain sen, että luterilaiset eivät käytännössä välitä muukalaisista
muuten kuin juhlapuheissa, ainoastaan kaikkein lähimmistä sukulaisistaan. Se
että hyväntekeväisyys olisi jotenkin muka luterilainen piirre, on pelkkä
harhakuvitelma. Harrastettiinhan Natsi-Saksassakin laaja hyväntekeväisyyttä
kansallissosialistisen puolueen organisoimana.
Lutherin ”sortumisen”
juutalaisvihan lietsontaan Nykänen kuittaa neljällä sanalla ja vetää saman
tien, kuin laimentaakseen tämän tekoa, esiin Lutherin muut solvaukset katolilaisia
kohtaan, mutta jättää hienotunteisuussyistä mainitsematta Lutherin oman
käytöksen: oman virtsan juomisen ja omiin housuihin paskantamisen. Ilmankos
Nykänen vaikertelee, että ”luterilaista oppia
moraalista ja armosta pidetään aika vaikeana”. Todellisuudessa
luterilaisuus on moraalitonta alusta loppuun, mikä johtikin ensi alkuun
Saksassa moraalin täydelliseen romahtamiseen, koska Luther kielsi tekojen
merkityksen pelastumisessa. Aatelista tulee entistä ahneempia, talonpojista entistä
raaempia. Kristillinen anteliaisuus tyrehtyi eikä kansa kunnioittanut tai tukenut
enää saarnaajia. Oppi, jonka mukaan ”ihminen ei voi omilla teoillaan pelastaa
itseään”, on kuin orjapiiskurin
ruoska tai vankityöleirin piikkilanka – se tuhoaa aloitteellisuuden ja järjen
käytön, tekee ihmisestä nöyrän kulutusautomaatin, joka toimiin niin kuin
ohjelmoija päättää!
Luterilainen moraali onkin itse asiassa Anna-Stinan karsastama vaihtosuhde:
”jos tekee oikein, saa palkinnon”. Luterilaisessa
moraalissa hyvää ei kuitenkaan tehdä, koska se on oikein, vaan, etupäässä koska
on näytettävä naapurille, että on hyväntekijä. Ja lause ”koska kaikilla on yhtä lailla moraali, voi toisiin ihmisiin luottaa”.
kertoo pikemminkin siitä, että koska kaikilla on sama kaksinaismoraali, voi
luottaa yleensä siihen, että kiinnijoutumisen vaara ei ole suuri. Ettei kukaan
ilmianna Tai toisaalta siihen, että sinisilmäistä on helppo naruttaa. Tämä on
johtanut Suomessakin kansan syvissä riveissä rehottavaan pimeän työn tekoon tai
laissa löytyvien joka ainoan mahdollisen porsaanreiän kiertämiseen. Ja se
harhaluulo, että Suomessa ei olisi korruptioita, on pötyä. Eräs venäläinen
ystäväni sanoi:
Jos joku tarjoaisi Venäjällä niin pientä
lahjusta kuin Suomessa, sitä pidettäisiin pilkkana - hänet ammuttaisiin.
Luterilainen onkin koulutettu niin nöyräksi, että hän ei nöyryydessään
uskalla haukata edes suurta suupalaa. Ja luterilaisissa yhteiskunnissa ”ihmisille
on sydämenasia”, että
lapsiaan pahoinpiteleviä vanhempia ei ilmiannateta, saati syyllistetä
(useimpien mielenterveyden ammattilaisten mukaan he eivät kaipaa
syyllistämistä), heidän käytökseensä ei puututa ennen kuin he tappavat
lapsensa, kuten 8-vuotiaalle Vilja Eerikalle kävi äitienpäivänä 2012.
Nykäsen johtopäätös: ”Jos kirkko haluaa kontaktin jäseniinsä,
hyvä vinkki olisi ruveta toimimaan Lutherin esimerkin mukaan”, on
älyttömyyden pohjanoteeraus! Suomalaisten pitäisi siis ryhtyä kittaaman
virtsaansa, paskantamaan housuihinsa, ajamaan talonpoikien tappolinjaa,
jauhamaan juutalaiset tomuksi samoin kuin Max ja Moriz sadussa, sekä lisäämään tuntuvasti
nykyisiä harrastuksiamme; ylensyöntiä,
juopottelua, mahtailua, kopeutta, huoraamista, valehtelemista, pettämistä,
kiroamista, vannomista, tekopyhyyttä, kiihkoilua, hurskastelua, pettämistä,
pilkkaamista, mässäilyä ja lihan himoa – kaikki Lutherin aikaan saannoksia jo
1500-luvulla. Helpointa
olisi aloittaa virtsasta, sehän on samanväristä kuin jo nykyinen kansallisjuomammekin.
Olkaamme iloisia ja juhlikaamme – avoimemmin nöyriä Jumalaa pelkääviä
luterilaisia.
MUTTA HEI, NUO EDELLÄ MAINITUT SUOMALAISETEN NYKYISIN HARRASTAMAT PAHEETHAN OVAT JUURI NIITÄ SAMOJA, JOTKA MARTTI LUTHERIN OPIN "MILLÄÄN TEOILLA EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ, KUNHAN VAIN OMAA OIKEAN USKON" SEURAUKSENA LEVISIVÄT SAKSASSA AIKOINAAN KUIN RUTTO! Olemme siis aivan oikein todella luterilaisempia kuin luulemmekaan - pesunkestäviä luterilaisia! Anna-Stina on sentään jossain asiassa aivan oikeassa.
MUTTA HEI, NUO EDELLÄ MAINITUT SUOMALAISETEN NYKYISIN HARRASTAMAT PAHEETHAN OVAT JUURI NIITÄ SAMOJA, JOTKA MARTTI LUTHERIN OPIN "MILLÄÄN TEOILLA EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ, KUNHAN VAIN OMAA OIKEAN USKON" SEURAUKSENA LEVISIVÄT SAKSASSA AIKOINAAN KUIN RUTTO! Olemme siis aivan oikein todella luterilaisempia kuin luulemmekaan - pesunkestäviä luterilaisia! Anna-Stina on sentään jossain asiassa aivan oikeassa.
Annamari
Sipilältä ja Anna-Stina Nykäsen eivät ilmeisesti ole lukeneet koulussa lainkaan
historiaa tai sitten heidän älykkyysosamääränsä ei yllä edes heidän
ruumiinlämpötilansa tasalle Valaistaanpa lukijalle hiukan historiaa. Kirjassaan ”Pako Vapaudesta” Erich
Fromm toteaa:
Martti Luther ja Jean Calvin ovat
esimerkkejä kaiken kyllästävästä vihamielisyydestä. Eikä vain siinä mielessä, että nämä kaksi miestä ovat suurimpia vihaajia
mitä historiallisten johtajien ja ainakin uskonnollisten johtajien joukossa
koskaan on esiintynyt, vaan mikä vielä tärkeämpää, myös siinä mielessä,
että tämä vihamielisyys väritti heidän oppinsa ja että tämä oppi saattoi vedota
vain ryhmään, joka itsekin oli joutunut kiihkeän, torjutun vihan valtaan (joka
purkautui mm. Suomessa vuonna 1918).
Häpeällisen synnin sovitukseksi hyväksyttävien hyvien
tekojen ja anekauppiaiden kiirastulesta vapauttamislupauksien sijalle
uskonpuhdistajat nostivat opin uskon kautta tapahtuvasta vanhurskauttamisesta.
Tämä tarkoittaa sitä, että nämä ”uskonpuhdistajat”
kielsivät kokonaan vilpittömienkin hyvien tekojen arvon tuomitsemalla ikuiseen
kadotukseen kaikkein hyveellisimmänkin ihmisen, jos tämä ei ole oikea-oppinen.
Uskonpuhdistus korostaa ihmisluonnon heikkoutta, yksilön mitättömyyttä,
voimattomuutta ja syntyperän turmeltuneisuutta sekä välttämättömyyttä alistua
ulkopuolisen voiman alaiseksi. Luther filosofoi:
Vain jos ihminen nöyrtyy ja tuhoaa
yksilöllisen tahtonsa ja ylpeytensä, Jumalan armo laskeutuu häneen... Jumalan suhteen ihmisellä ei ole
vapaata tahtoa, vaan hän on joko siten Jumalan tahdon tai Saatanan tahdon
vanki, alamainen ja orja.
Ihminen tekee näin vapaaehtoisesti
omasta tahdostaan itsensä omaksi orjapiiskurikseen. Martti Luther väitti, että paavi on
antikristus, koska hän asettuu Raamatun ja itse Jumalan yläpuolelle. Niinpä
Lutherin kirjat määrättiin roomalaiskatolisen kirkon toimesta poltettavaksi
1520. Tarkoituksena oli suojella Herran ”viinitarhaa villisioilta”. Tämän
uskonpuhdistajan opinkappaleisiin kuului muun muassa seuraavanlaisia
älynvälähdyksiä:
Jos uskot, niin hyvät teot tulevat välttämättä seuraamaan
uskoasi… Nukkua ja olla tekemättä mitään
on kristittyjen työ… Yksi ainoa pieni opinkohta on arvokkaampi kuin taivas
ja maa; sen tähden me emme siedä sitä rikottavan vähäisimmässäkään määrässä…
Mutta elämän erehdyksille voimme varsin
hyvin ummistaa silmämme… Laki on tullut täytetyksi Kristuksen kautta, niin
ettei meidän tarvitse täyttää sitä, vaan ainoastaan liittyä ja mukautua häneen,
joka täyttää sen. Syntiset ovat
kauniita, koska heitä rakastetaan; heitä ei rakasteta sen tähden, että he ovat
kauniita.
Luther myös loukkaantui sydänjuuriaan myöten saatuaan
kuulla Kopernikuksen aurinkokeskeisestä teoriasta:
Ihmiset kallistavat korvansa
nousukasastrologille, joka on yrittänyt osoittaa, että maa kiertää, eivät taivaat
tai taivaan vahvuus, aurinko ja kuu. Jokaisen, joka haluaa näyttää älykkäältä, täytyy keksiä
joku uusi järjestelmä, joka tietysti on paras kaikista järjestelmistä. Tämä hullu tahtoo kumota koko tähtitieteen;
mutta pyhä Raamattu kertoo meille, että Joosua käski (Jes.10:13) auringon pysähtyä radallaan, ei maan.
Psykologisessa kirjallisuudessa on epäilty, että Martti
Lutherin koko elämäntyö ja tapaamiset paholaisen kanssa olisivat vain pelkkiä
hallusinaatioita. Katoliset puolestaan ovat vakuuttuneita siitä, että kaikki
mitä Luther teki, hän teki paholaisen innoittamana. Luther kertoi, kuinka hänet
35-vuotiaana äkkiä valtaa kauhu ja hän hikoilee ja pelkää pyörtyvänsä
marssiessaan Pyhän ruumiin juhlakulkueessa. Vielä muutamia päiviä ennen
kuolemaansa Luther näkee paholaisen istumassa syöksytorvella ikkunansa
ulkopuolella ja näyttelevän hänelle takamustaan. Vanhana Luther sanoikin
kerran:
Isänsä ja äitinsä pahoinpitelemä ja raa’asti hakkaama Luther
oli vakuuttunut siitä, että pirun saattaa nujertaa täydellisesti, jos onnistuu
pieraisemaan sen sieraimiin. Tämä on mielenkiintoista. Miksihän papit eivät
esimerkiksi Suomessa, jossa luterilainen kirkko on valtionkirkko, opeta
seurakuntalaisia sunnuntaisaarnoissaan torjumaan paholaista Lutherin antaman
ohjeen mukaan? Kyllä paholaiselle tulisi tulipalokiire, kun koko kirkkoväki
syötyään lauantai-iltana ensin tuoretta ruislimppua ja hernerokkaa sekä sitten
jälkiruuaksi mämmiä, ryhtyisi sunnuntaiaamuna kolehtia kerättäessä kunnollisina
ja aitoina luterilaisina piereskelemään kirkkosalissa antaumuksella aina
suolensa syvimmistä sopukoista saakka.
Minne vain piru ilmestyisikin, sinne lähetettäisiin aina
pari seurakuntasisarta tai kappalainen täsmäpieruilemaan muutaman pirulta tajun
kankaalle vievän ”tuhnujen tuhnun”. Suomesta tulisi tuossa tuokiossa
paholaisvapaa maa, koulukiusaaminen loppuisi ja rikkaat luopuisivat
vapaaehtoisesti omaisuudestaan Hurstin hyväksi. Poliitikotkin tunnustaisivat
heti valtiopäivien avajaisjumalanpalveluksessa kaikki tekemänsä vilpilliset
vaalilupaukset. Kurssien vedättäminen, lyhyeksi myynti, veropakoilu ja
valuuttakeinottelu sekä pyramidihuijaukset annettaisiin anteeksi sitä
anoneille. Kyllä ruotsalaiset olisivat kateellisia piru pierusta
-torjuntaohjelmallemme. Kyllä Suomi-kuva kirkastuisi kerralla!
Ilmeisesti Lutherin pierut eivät kuitenkaan olleet kyllin
pahanhajuisia, sillä häntä vaivasi paholaiskammo, joka sai hänet epäilemään,
että korkeinkin hyvä, Kristuksen kirkas kuva, on vain paholaisen lähettämä
pettävä kiusaus. Lutheria myös vainosi ja ahdisti läpi elämän sisäinen ääni,
jonka vaimentamisessa hän ei onnistunut. Erik H. Erikson kirjoittaa kirjassaan
”Nuori Luther”:
Silloin tällöin kuitenkin joku yksilö saa kutsun – keneltä,
voivat vain teologit väittää tietävänsä, tai miltä, siihen vastaavat huonot
psykologit.
Martti Lutherin kohdalla ratkaisevan käänteen aiheutti
raivoisan ukkosmyrskyn aiheuttama pelko kesällä 1505. Myrsky iski lähellä
Sotternheimin kylää Lutherin ollessa matkalla opiskelukaupunkiinsa, ja hänet
valtasi kauhu sekä tuskallinen kuoleman pelko, joka muistutti kouristusta. Tästä
säikähtäneenä hän rukoili apua: “Auta, Pyhä Anna! Jos tästä selviän, ryhdyn
munkiksi!”. Luther kuvaili tapahtunutta myöhemmin seuraavasti:
Jokin minussa pakotti lausumaan lupauksen, ennen kuin muu
osa minua tiesi mitä lupasin.
Koska Lutherin henki säästyy, hän pitää lupauksensa,
eroaa oikeustieteellisestä ja menee kaupungin augustinolaisluostariin isänsä
vastustuksesta huolimatta – miljoonien eurooppalaisten, eikä vain pelkästään
eurooppalaisten vaan koko ihmiskunnan suureksi vahingoksi. Nuori veli Martti
omistautui täysin luostarielämälle veljeskunnan jäsenenä ja luopui
yksilöllisyydestään ikuisuuden edessä. Hän pyrki tekemään hyviä töitä miellyttääkseen
Jumalaa ja palveli toisia rukoillen heidän sielujensa puolesta. Rauha Jumalan
kanssa osoittautui hänelle kuitenkin vaikeaksi saavuttaa. Luther paastosi,
piinasi ruumistaan piiskaamalla sitä, vietti pitkiä aikoja rukoillen ja
ripittäytyen jatkuvasti. Luther kertoo:
Olin pyhä mies. Tapoin vain itseni.
Luostarissa käytetyillä mietiskelymenetelmillä ihminen
saattoi sukeltaa henkisen maailman uumeniin, mistä hän palasi mukanaan uskon
kultaa ja viisauden jalokiviä. Aistien paasto ja vaikutelmatyhjiö aseinaan
prosessi muistuttaa nykyajan aivopesumenetelmiä, jotka ovat muuttaneet vanhan
intuitiivisen viisauden kylmäksi psykologiseksi ja poliittiseksi tieteeksi.
Luostarin priori huomauttikin Martille:
Tahto voidaan kuolettaa vain kovan kurin avulla.
Ensimmäisestä messustaan Luther yritti paeta saaden
”ahdistuskohtauksen”:
Olin kuolla kauhusta, koska minulla ei ollut uskoa.
Martti Luther erosi lopulta luostarista ja julkaisi
kuuluisat 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon edustalla vuonna 1517. Tästä
alkoi hänen ja katolisen kirkon välinen julkinen taistelu, joka johti katolisen
kirkon hajaannukseen ja protestanttisten kirkkojen syntyyn. Keisari Kaarle V
avasi Wormsin valtiopäivät 10. tammikuuta 1521. Luther oli saanut käskyn tulla
selittämään näkemyksiään. Luther kysyi:
Onko meidän aloitettava tämän kiistan selvittäminen
tuomitsemalla Jumalan sana?
Lutheria vaadittiin perumaan näkemyksiään, mutta hän jatkoi:
Ellei minua Pyhän Raamatun todistuksilla ja selvillä
järkisyillä saada vakuuttuneeksi, sillä yksinomaan paavia ja
kirkolliskokoustakaan en voi uskoa. Olen sidottu omaantuntooni ja Jumalan
sanaan. Sen vuoksi en voi perua mitään.
Keisari julistaa Wormsin ediktin, jonka mukaan Luther on
itse paholainen munkinkaapuun puetun ihmisen hahmossa. Luther tuomitaan
poltettavaksi, valtionkiroukseen ja kerettiläiseksi. Hänen kirjansa määrätään
myös roviolle. Paluumatkalle kotiin ennen tuomiota lähtenyt Luther ”kaapataan”
Fredrik Viisaan luottohenkilöiden toimesta Wartburgin linnaan suojaan. Siellä
Luther kääntää 1522 pika pikaa Uuden testamentin saksaksi ja kirja saa valtavan
levikin. Kirjapainotaito on juuri sopivasti keksitty ja Lutherin Uusi
testamentti on ensimmäinen bestseller. Jokainen latinaa taitamatonkin voi nyt
ensi kertaa aivan omin silmin lukea selvällä saksan kielellä muun muassa
seuraavat Paavalin sanat:
Sillä ei ole tarkoitus, että muilla
olisi huojennus, teillä rasitus, vaan tasauksen vuoksi tulkoon tätä nykyä
teidän yltäkylläisyytenne heidän puutteensa hyväksi, että heidänkin yltäkylläisyytensä
tulisi teidän puutteenne hyväksi, niin että syntyisi tasaus, niin kuin
kirjoitettu on: “Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli
koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut. (2Kor.8:13–15)
He eivät ansaitse muuta kuin voimakkaan
kumouksen, joka pyyhkäisee heidät maan pinnalta. Hymyilemme kun se tapahtuu…
Kristikunnassa kaikki on yhteistä. Jokaisen tavarat kuuluvat myös muille eikä
mikään ole kenenkään yksityisomaisuutta.
Talonpoikia hän kehottaa siveään kuuliaisuuteen. Kun
viljelijät ovat määritelleet vaatimuksensa 12-kohtaisessa ohjelmassa, he
alkavat järjestää mielenosoituskulkueita koko maassa. Viljelijät ehdottavat,
että Luther tai hänen työtoverinsa Filip Melanchton toimisi kiistassa
välittäjänä. Uskonpuhdistaja vastaa kutsuun kirjasella ”Kutsu rauhaan”.
Kirjanen ei siinä tilanteessa riitä, sillä maanviljelijöiden esittämiin
vaatimuksiin Raamattu antaa konkreettiset vastaukset.
Näitä Raamatun vastauksia ei Luther
joko halua tai uskalla julkisesti esittää, onhan hänen henkensä riippuvainen
ruhtinaiden hyväntahtoisuudesta, sillä ilman ruhtinaiden suojelua Lutheria
odottaisi kuolema polttoroviolla. Luther on nostattanut puheillaan ja kirjoituksillaan
toiveita ”tasauksesta”, mutta tekee täyskäännöksen, kun kansa vaatii tasa-arvon
soveltamista käytäntöön. Martti syö
sanansa kakistelematta ja asettuu hallitsevan luokan, feodaaliruhtinaiden puolelle.
Kirkko on myös suurin maanomistaja; paikoitellen jopa puolet viljelysmaasta on
kirkon omistuksessa. Mitään neuvotteluja ei käydä. Suuri uskonpuhdistaja tyytyy
vain useasti kehottamaan talonpoikia kuuliaisuuteen laillista esivaltaa
kohtaan. Täysin perustellusti viljelijäorjat tuntevat tulleensa petetyiksi. He
tarttuvat aseisiin ja talonpoikaiskapina leimahtaa liekkeihin pääsiäisenä 1525
Weinsbergissä.
Nyt lisänimen
pyöveli saanut Luther kehottaa aktiivisesti ruhtinaita murskaamaan, kuristamaan
ja pistämään kuoliaaksi kaikki kapinoinnista epäillyt salaa tai julkisesti.
Tämä henkinen diktaattori ehdottaa, että kapinoivat talonpojat jopa
hävitettäisiin sukupuuttoon. Talonpoikaissotana tunnettu kapina kukistetaan
verisesti. Arviolta 100 000 kapinaan
osallistunutta talonpoikaa teloitetaan perheineen. Eikä vain teloiteta vaan
kirjaimellisesti teurastetaan. Heitä kidutetaan, silmät puhkotaan, kielet
katkotaan, naisia raiskataan, lapsia palellutetaan kuoliaaksi ja miehiä
murhataan puukottamalla. Kaksinaismoralisti Martti Luther siunaa Raamattuun
vedoten vanhurskaasti oikeutettuja vaatimuksia esittäneiden viljelijöiden
polttamisen, hukuttamisen, hirttämisen ja päiden katkomisen seuraavin sanoin:
Ruhtinaan ja herran täytyy ajatella
tässä kohden sitä, miten hän on Jumalan virkamies ja hänen vihansa palvelija (Room. 13:4), jonka on käsketty
käyttää miekkaa sellaisia lurjuksia vastaan ja joka tekee yhtä suurta syntiä
Jumalan edessä, ellei hän rankaise ja vastusta ja täytä tehtäväänsä kuin
murhaaja, jonka ei ole käsketty käyttää miekkaa. Siellä missä hän voi, mutta ei
rankaise, tappamalla ja verenvuodatuksella, niin hän on syypää kaikkeen murhaan
ja pahaan, mitä sellaiset lurjukset tekevät…
Avoimeen kapinaan ryhtyvää vastaan on
jokainen ihminen ylituomari ja pyöveli, näitä molempia… Siksi hyvät herrat,
pelastakaa siellä, auttakaa täällä, armahtakaa köyhiä ihmisiä, pistäkää,
lyökää, hirttäkää siellä, kuka siihen pystyy. Jos sinä kuolet, hyvä sinulle,
autuasta kuolemaa et voi enää koskaan yli käydä. Sillä sinä kuolet alamaisena jumalalliselle sanalle ja käskylle (Room.
13:4), ja rakkauden palveluksessa
pelastaaksesi lähimmäisesi helvetistä ja perkeleen siteistä. Esivallan miekan
pitää olla punainen verestä, sillä maailma on ja sen täytyy olla paha.
Tuo roomalaiskirjeen kohta, johon Luther vetoaa, kuuluu:
…sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta
jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei
miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen
rankaisemiseksi, joka pahaa tekee. (Room.13:3)
Kuinka lyhyt onkaan matka hurskaudesta kaksinaismoraalin
logiikan kautta väkivallasta sikiävän nautinnon pyörremyrskyyn, joka
mahdollisti ristiretket, inkvisition, orjakaupan, keskitysleirit sekä vaikkapa
Amerikan intiaanien massateurastukset. Lunastajasta tulee kostaja; massat
ajetaan henkisellä terrorilla tungeksimaan kohti hyvin vartioituja taivaan
portteja. Uskon maailmaherruus, josta Luther oli saarnannut varhaisteoksissaan,
muuttui mitä suvaitsemattomimmaksi ja julmimmaksi raamatunlauseita
hymisteleväksi tekopyhyydeksi, jollaista historiassa ei ollut koskaan ennen
ollut. Yksilön yritykset pelastuksen ja
ikuisen autuuden saavuttamiseksi ”rakkauden teoilla” Luther leimaa Paavalin
lailla ”hengelliseksi huoruudeksi” ja väittää, että himo, siis viettielämämme,
on jäännöstä perisynnistä. Hän lausui:
Uskon ja sen tähden olen vanhurskas.
Ja uskonpuhdistuksen isältä on sellainenkin viisaus kuin:
Maailma on jättiläismäinen persereikä.
Tämä vanhurskauden esikuva saarnaa myös seuraavanlaista
rakkauden ilosanomaa Rooman synninpesää eli Sodomaa vastaan:
…pesisimme kätemme kardinaalien ja paavin veressä.
Laskettuaan paskat housuihinsa Martti totesi
Paholaiselle:
Paina tämä mieleesi. Olen kakkinut housuihini ja voit nyt
kietoa ne kaulaasi ja pyyhkiä niillä suusi.
Luther ahtoi itsensä itsepintaisesti
täyteen vahvoja aterioita ja suuria olutmääriä, jotta paholainen ei pääsisi
hänen sisikuntansa valtiaaksi, sopisi hänen sisälleen, sekä teetti puuleikkauksia, joissa
huoraksi kuvattu kirkko synnytti peräaukostaan laumoittain paholaisia.
Kirjoittaessaan lähetyskirjeen rottahenkiä vastaan 1532 ”Korkealle,
ylhäissyntyiselle ruhtinaalle ja herralle, herra Albrechtenille, Brandenburgin
maakreiville” Luther tiivistää:
Teidän Ruhtinaallinen Armonne, älkää antako tämän olla
minun neuvoni teille ikään kuin se olisi minusta itsestäni vaan se on Pyhästä
Hengestä, joka tuntee kaikkien sydämet ja kaikki asiat paremmin kuin me.
Jotta Lutherin teosta saisi jonkinlaisen käsityksen, niin
100 000 talonpojan teurastaminen vastaa muuten vuonna 1525 prosentuaalisesti
yhtä suurta osaa maapallon väestöstä kuin mitä noin 1,5 miljoonan ihmisen
tuhoaminen tänään. Martti perustelee tekojaan suurimmalla mahdollisella
auktoriteetilla:
Minä löin kapinassa kaikki talonpojat,
sillä minä
sanoin, että heidät pitäisi lyödä kuoliaaksi. Heidän verensä on minun
päälläni. Mutta vetoan Jumalaan, joka käski minun puhua noin.
Lutherin kääntyminen omia oppejaan vastaan 1521 vain
neljä vuotta niiden julkistamisen jälkeen, merkitsi sitä, että Paavin ja
roomalaiskatolisen kirkon ylivallan sijaan hallitsijan hyväksymästä
valtiokirkosta tuli ylin uskonnollinen auktoriteetti. Vain valtiokirkon
laillistamat papit olivat oikeutettuja selittämään ja opettamaan rahvaalle
pelastussanomaa. Luther ei myöskään halunut jättää kasvatustyötä pelkästään
vanhemmille, vaan toi työhön mukaan myös esivallan. Vuonna 1524 julkaistiin
Lutherin kirjoitus ”Kaikkien Saksan kaupunkien raatimiehille”. Luther esitti,
että he perustaisivat ja pitäisivät yllä kristillisiä kouluja. Erich Fromm
kirjoitti kirjassaan ”Pako vapaudesta”:
Luther oli ihmisenä tyypillinen
autoritäärisen luonteen edustaja. Hän
vihasi muita ja etenkin hän vihasi roskaväkeä, hän vihasi itseään, hän vihasi
elämää, ja kaikki tämä viha johti siihen, että hän pyrki into-
himoisesti ja epätoivoisesti saamaan
osakseen rakkautta. Koko hänen olemisensa oli täynnä pelkoa, epäilystä ja
sisäistä eristyneisyyttä, ja tältä pohjalta hänestä tuli sellaisten
yhteiskunnallisten ryhmien esitaistelija, jotka olivat psykologisesti hyvin
samankaltaisessa tilassa...
Lutherin ajattelutavan rakenteesta, että tapa jolla hän
rakastaa ja uskoo on todellisuudessa alistumista; että vaikka hän tietoisesti
ajattelee alistumisensa Jumalalle olevan luonteeltaan vapaaehtoista ja johtuvan
rakkaudesta, niin hänet on kokonaan
vallannut tunne omasta voimattomuudesta ja pahuudesta, että hänen suhteensa
Jumalaan on alistumista. Täsmälleen samoin kuin masokistinen riippuvuus
toisesta ihmisestä ymmärretään tavallisesti rakkaudeksi.
Martti Luther kuoli katkerana 18.2.1546 Eislebenissä.
Augsburgin valtiopäivillä vuonna 1555 luterilaiset säädyt tunnustettiin
saksalais-roomalaisen keisarikunnan laissa. Valtiopäivät hyväksyivät Cuius
regio, eius religio -periaatteen (“Kenen maa, sen uskonto”), jonka mukaan
maallisille ruhtinaille taattiin oikeus määrätä alamaistensa uskonto. Kirkon
kansanvaltaisuus ei siis ole ollenkaan sama asia kuin yhteiskunnan
kansanvaltaisuus, demokratia. Harvat
voivat sanella useiden uskon. Näin esivallan säädöksiä pidettiin lopulta
ehdottomana Jumalan tahtona. Valtionpäämiesten ja maallisten ruhtinaiden sekaantuessa
uskonpuhdistukseen se sai myös poliittisia piirteitä ja siitä tuli
häikäilemättömän valtataistelun välikappale.
Seurauksena olivat lopulta väistämättä valtioiden väliset
uskonsodat. Erimielisyydet ilmenivät paitsi sotina, myös verilöylyinä ja
vainoina, kuten esimerkiksi Pärttylinyön verilöyly 24.8.1571, joka tunnetaan
myös Pariisin verihäiden nimellä. Uskonpuhdistus loi syvän
kuilun protestanttisten kirkkojen ja katolisuuden välille. Syntyneiden kirkkojen
ja eri oppisuuntien välillä oli jännitteitä, jotka uskonpuhdistusta seuraavina vuosina
purkautuivat uskonsotina, kuten Kolmikymmenvuotinen sota (1618–1648), joka alkoi
Saksan sisäisenä protestanttisten ja katolilaisten välisenä uskonsotana mutta
päättyi yleiseurooppalaisena sotana, jossa uskonnolliset seikat olivat menettäneet
merkityksensä ja jossa kuoli 7–8 miljoonaa ihmistä. Uskonsodissa ja niihin
liittyvissä vainoissa muun muassa Ranskassa tapettiin 2–4 miljoonaa ja Brittien
saarilla sekä Irlannissa yli miljoona ihmistä. Kaikkiaan eri puolilla Eurooppaa
teurastettiin uskon vuoksi ja sen nimeen mitä raaimmalla tavalla pitkälti
toistakymmentä miljoonaa ihmistä, mikä tekee uskonsodista verrattaessa maailman
silloista väkilukua 2000-luvun vastaavaan, huomattavasti tuhoisamman ja mittavamman
verilöylyn kuin koko II Maailmansota. Ja tämä kaikki tapahtui ainoastaan
yhdellä mantereella, sivistyneessä Euroopassa, rauhan ja rakkauden Jumalan
silmien alla.
Uskonsotia pidetään yleisesti myös kaikkein raaimpana sodan
muotona, koska silloin soditaan Jumalan antamalla valtakirjalla ja tämä
valtakirja on avoin – aivan kaikki on sallittua Paholaisen tuhoamiseksi. Huomasitko muuten, että
Annamari Sipilä käyttää sanontaa "Luther
pani välillisesti alulle". Se tarkoittanee aivan samaa
kuin: ”Hitler pani välillisesti alulle holokaustin”, eikö niin?
Kun Luther opetti samaan aikaan esivallan kunnioittamisen
lisäksi väkijoukoille, että Jumala ei arvosta hyviä tekojamme millään lailla,
olivatpa ne kuinka hyviä tahansa vain ja ainoastaan puhdas ja oikea usko on
ratkaiseva, niin esivallan antamat käskyt korvasivat automaattisesti Jumalan
antamat käskyt ja itse Jumalasta tuli lopulta pelkkä anteeksiantoautomaatti.
Tällainen älyllinen hölynpöly johti ymmärtämättömän, tyhmän kansan suuret ja
pienet porvarit sekä rahvaan sellaiseen hedelmättömään, villiin elämään, jonka
tunnusmerkkejä olivat Lutherin kotikaupungissakin, Wittenbergissäkin ylensyönti,
juopottelu, ylenmääräinen mahtailu ja kopeus, huoraaminen, valehteleminen,
pettäminen, kiroaminen, vannominen Herran Jeesuksen haavojen, sakramenttien ja
kärsimyksen kautta, tekopyhyyden tavoittelu tekojen kautta, kiihkoilu,
hurskastelu, pettäminen, pilkkaaminen, mässäily, lihan himo, veren
vuodattaminen ja sotiminen. Uskovaiset ovat lopultakin päässeet perille
salatusta totuudesta: teoillamme ei ole pelastumisen kannalta mitään väliä.
Kirkon pirstoutumisesta keskenään taisteleviin
kuppikuntiin oli seurauksena moraalinen kaaos: aatelista tulee entistä
ahneempia, talonpojista entistä raaempia. Kristillinen anteliaisuus tyrehtyi
eikä kansa kunnioittanut tai tukenut enää saarnaajia. Massojen
moraalikäsitykset, käsitykset siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein
ja mikä väärin, romahtivat. Sillä kun uskonpuhdistus oli vastalause sekä
katolisen kirkon opettamia oppeja vastaan että sen nimissä harjoitettuja
moraalisia väärinkäytöksiä vastaan, niin samalla uskonpuhdistajat hylkäsivät
kaikki ne moraaliset periaatteet, joita turmeltuneet menetelmät olivat
tahranneet. Eikä protestanttisuus ainoastaan synnyttänyt yhtä jäykkää
suvaitsemattomuutta kuin katolilaisuus, vaan tämä suvaitsemattomuus oli paljon
härkäpäisempää, pikkumaisempaa, paikallisempaa ja lahkohenkisempää.
Luther riisti opillaan ihmiseltä
itseluottamuksen ja omanarvontunnon: jos alistut kokonaan ja tunnustat
täydellisesti oman mitättömyytesi, kaikkivaltias Jumala voi ehkä sitten olla
halukas rakastamaan sinua ja pelastamaan sinut. Näin itsetunnon ja yksilöllisen minän
tuhoamisesta tuli pelastumisen olennaisin ehto. Luther inhoasi myös juutalaisia
muun muassa sen tähden, että joutui heidän käännyttämisen kohteeksi, ja
kirjoitti kirjassaan ”Juutalaisista ja heidän valheistaan”:
Kolme oppinutta juutalaista tuli luokseni siinä toivossa,
että he saisivat minusta uuden juutalaisen, koska me täällä Wittenbergissä
aloimme lukea hepreaa.
Hän saarnasi juutalaisten noudattavan pahoja
epäkristillisiä tapoja, sillä juutalaiset ovat muun muassa herjanneet Neitsyt
Mariaa huoraksi ja Jeesusta äpäräksi. Koska Jeesus on Raamatun mukaan Jumala,
juutalaiset syyllistyvät Lutherin mielestä jumalanpilkkaan. Lisäksi juutalaiset
pyrkivät käännyttämään kristittyjä juutalaiseen uskontoon ja katsovat, ettei
kristittyä esivaltaa tarvitse kunnioittaa. Lutherin kirjaa ”Juutalaisista jaheidän valheistaan” (alkuperäisteos Von Juden und ihre Lügen, 1543) on pidetty
Lutherin tuotannon häpeäpilkkuna, sillä kirjaan sisältyy “juutalaisten
valheiden” kuulemisesta pääsemiseksi kehotuksia esivallalle polttaa
juutalaisten synagogia, kerätä juutalaiset kaupungeissa omiin suljettuihin
kortteleihinsa (gettoihin) ja viedä laiskat juutalaiset ahkeruuden oppimista
varten työleireihin kaupunkien ulkopuolelle. Myös hengen riistäminen
juutalaisilta kuului Lutherin kirjassa oikeutettuihin toimenpiteisiin
kristinuskon puolesta. Koska Luther katsoi Raamatun nojalla, että muun muassa
jumalanpilkka, kristittyjen eksyttäminen pois Kristuksesta ja esivallan
halveksiminen ovat vääryyksiä, hän kehotti esivaltaa rankaisemaan vääryyttä
tekeviä juutalaisia antaen seuraavanlaisia neuvoja:
Toivon ja pyydän, että ne ylituomarit, joiden
alamaisuudessa on juutalaisia, että he osoittavat ankaraa säälittömyyttä näitä
joutilaita ihmisiä kohtaan, niin kuin yllä on sanottu, joskin jotkut (ehkä se
on epämiellyttävää) haluaisivat auttaa. Niin kuin uskolliset lääkärit tekevät,
kun jalkaan on tullut kuolio, toimivat he säälimättömästi ja leikkaavat,
sahaavat, polttavat lihaa, suonia, luita ja ytimiä. Niin tehtäköön tässä myös,
polttakaa heidän synagogansa, kieltäkää kaikki, mitä olen yllä sanonut,
pakottakaa heidät työhön ja suhtautukaa heihin kaikella armottomuudella niin
kuin Mooses teki erämaassa ja löi kolmetuhatta kuoliaaksi, ettei koko lauma
joutuisi tuomion alaiseksi.
On eräs huomionarvioinen asia, joka varmasti on
vaikuttanut siihen miksi, sekä Martti Luther kuin myös Aadolf Hitler myöhemmin,
suhtautuivat niin poikkeuksellisen vihamielisesti juuri juutalaisiin –
juutalaisten oma käytös. Juutalaiset eivät historian saatossa ole suinkaan
vaatimattomasti vaienneet erityisasemastaan Jumalan valittuna kansana,
päinvastoin. He ovat aina aivan avoimesti ylpeilleet Jumalan heihin kansana
osoittamasta ainutlaatuisen merkittävästä suosionosoituksesta, kehua
retostelleet asemastaan juontuvaa omaa moralista ylemmyyttään sekä tietysti
haastaneet muut Jumalat. Unohtamatta tietenkään sitä pilkkaa ja ivaa, jonka
juutalaiset ovat kautta aikain kohdistaneet Jeesukseen ja tämän äitiin Mariaan, sekä ei-juutalaisiin,
kristittyihin. Esimerkiksi vaikkapa Gittin57a: Jeesus lähetettiin rabbien moittimisen vuoksi helvettiin, jossa häntä
rangaistaan keittämällä häntä kiehuvassa ulosteessa. ja Sanhedrin 106a,b: Maria oli huora tai Kiddushin 68a:
Ei-juutalaiset ovat eläimiä, aaseja.!
Toisin sanottuna, juutalaiset ovat aina kerjänneet verta
nenästään samoin kuin ensimmäisten seurakuntien alkukristityt kerjäsivät
häpeällisellä käytöksellään marttyyriutta Rooman valtakunnassa. Ei siis ole
mikään ihme, että kristityt raahattiin aikoinaan petojen ruuaksi Coloseumiin
tai että juutalaisilta on aina yritetty tukkia suu vaikka äärimmäisillä
fyysisillä voimakeinoilla.
Sodat vakiinnuttivat esivallan pelon ja pikkuruhtinaiden
vallan. Se hidasti kansallisvaltioiden syntyä, markkinoiden, liberalismin ja
porvarillisen demokratian kehitystä. Uskonpuhdistuksesta vuoteen 1918 oli
olemassa vain paikallisia kirkkokuntia, joiden tunnustus ja uskonnolliset menot
olivat samat kuin asianomaisten hallitsijoiden. Saksa ei ole vielä ehtinyt
toipua Lutherin aloittamasta "vallankumouksesta", kun 333 vuotta myöhemmin, 20.
huhtikuuta 1889 Braunau am Innissä, 375 kilometriä Eislebenistä etelään,
keskelle Lutherin luomaa moukkamaista ja raakaa uskonnollista ahdasmielisyyttä
ja esivallan pelkoa katoliseen perheeseen syntyy poikalapsi, joka kasteessa saa
nimen Adolf Hitler.
Kun Adolf Hitlerin elämää katsoo kokonaisuutena ja vertaa
sitä Martti Lutherin elämään, ei voi välttyä huomaamasta näiden kahden, isiensä
pikku poikana raa’asti hakkaaman miehen toiminnan silmiinpistävän
hämmästyttävää samankaltaisuutta. Jos jälleen syntymä ja karman laki olisivat
totta, niin voisi jopa väittää, että kyseessä on yksi ja sama henkilö, niin
samanlaisia näiden kahden eri aikakaudella eläneen miehen ajatukset ja
toimintatavat ovat.
Kumpikaan ei käytännössä tahrannut omia käsiään koskaan
vastustajiensa vereen, vaan he osasivat agitaation avulla delegoida tehtävän
siististi muille. Kumpikin oli kiihkoisänmaallinen ja antisemitisti,
juutalaisvihaaja. Yhteistä heille oli myös ylhäisten, aatelisten, ruhtinaiden
sekä kuninkaallisten tittelien pikkutarkka korostaminen ja näiden tittelien
omaavien henkilöiden edessä matelu, autokratian eli itsevaltiuden sekä kaiken
esivallan kunnioitus, pokkurointi. Molemmat osasivat vastustajiensa solvaamisen
taidon mitä värikkäimmin ja törkeimmin kielellisin ilmaisuin, ja heitä
kumpaakin nimitettiin vastustajiensa taholta paholaiseksi, jopa pedoksi. Luther
itse asiassa jopa ylitti Hitlerin kuvainnollisissa ilmaisuissaan, kun hän
nimitteli vastustajiaan muun muassa emäsioiksi, lehmiksi, pöljiksi,
pölkkypäiksi, pettureiksi, roistoiksi, viettelijöiksi ja sokeiksi narreiksi,
joiden paikka oli mestari Hansin, pyövelin, pölkyllä.
Itsessään Adolf ja Martti eivät nähneet koskaan mitään
moitittavaa kuten kunnollisen ja hurskaan kaksinaismoralistin luonteenkuvaan
kuuluukin, vika oli aina muissa. Kumpikin oli valmis kääntämään takkinsa aina
sopivan tilaisuuden ilmaantuessa, ja yhteen ääneen he molemmat vakuuttivat
saaneen oikeutuksen, valtakirjan tekoihinsa Kaikkivaltiaalta. Sekä Hitlerin,
että Lutherin jalanjälkiä seuratessa törmää tuon tuosta verilöylyihin, ja
molempien osalta jäljet päättyvät hirvittäviin ja raakoihin sotiin, joissa
kaikki kuviteltavat keinot olivat sallittuja.
Luonteeltaan he olivat kuin samasta pölkystä veistettyjä,
jyrkkiä, karkeita, rahvaanomaisia suorapuheisuudessaan, suvaitsemattomia,
meluavia, kiihkomielisiä, elämäntavoiltaan askeettisia, itsekurissa eläviä,
itseään tutkivia, ”itselleen rehellisiä”, väkivaltaisia, opinhaluisia runouden-
ja musiikinharrastajia, henkilöitä, jotka pyrkivät esiintymään aina oikein
Kaikkivaltiaansa silmissä. Sekä Adolf että Martti olivat molemmat myös
loistavia puhujia, ja aikalaistensa mukaan heidän kummankin silmät hehkuivat
kuin niissä olisi palanut salaperäinen tuli. Molemmat myös kuulivat omien
sanojensa mukaan ”sisäisen äänen”, jonka ohjeita he yrittivät elämässään
noudattaa.
Martti ja Adolf, nämä kaksi ”uskonveljeä”, jos Hitler
hurmioituneiden väkijoukkojen edessä tapaili puheensa alussa oikeita sanoja,
niin aivan samoin Luther seisoi kuuliaisen seurakunnan keskellä sanattomana,
eikä Jumala tuonut hänen mieleensä mitään puhuttavaa. Molemmat vaikuttivat myös
aika ajoin niin puheiltaan kuin myös käyttäytymiseltään olevan silminnäkijöiden
ja aikalaisten mielestä järjiltään. Yhtälailla ”veljekset” pelkäsivät ja
aavistelivat ennenaikaista kuolemaa, joka estäisi heitä suorittamasta
tehtäväänsä. Lisäksi kummankin pojan isä halusi kiihkeästi tehdä pojastaan
valtion virkamiehen ja pieksi estoitta ja väkivaltaisesti poikaansa.
Martin Luther Memorial Church in Mariendorf saarnapöntön puukaiverrus . Natsisotilas ja Jeesus |
Oliko mitään lian tai siveettömyyden muotoa varsinkaan
sivistyselämässä, jossa ainakin yksi juutalainen ei olisi osallisena? Jos
sellaista mätäpaisetta leikkasi miten varovasti hyvänsä, niin sieltä löytyi
kuin ruumismato mätänevästä ruumiista, usein valon häikäisemänä – jutku!
Kun ensimmäisen kerran havaitsin miten kylmäsydämisiä,
hävyttömiä ja laskelmoivia juutalaiset olivat toimiessaan johtajina, tässä
inhottavassa paheiden liiketoiminnassa suurkaupungin sakan joukossa, kiirivät
kylmät väreet pitkin selkäpiitäni.
Juutalainen… on aina ollut loinen toisten kansojen
ruumiissa… Juutalaisten leviäminen on loisille luonteenomainen ilmiö. He
etsivät lakkaamatta uutta ravintoliuosta rodulleen… Juutalainen on ja pysyy
loisena, joka vahingollisen basillin tavoin leviää yhä laajemmalle heti kun
suotuisaa ravintoliuosta on tarjolla. Seuraukset hänen läsnäolostaan ovat samat
kuin loisten läsnäolosta. Minne hän ilmestyy, isäntäkansa ennemmin tai
myöhemmin kuolee pois.
Eikä Adolf vain pelkästään tyytynyt jatkamaan Martin
aloittamaa ja valitettavasti kesken jäänyttä reformaatiota, uskonpuhdistusta,
vaan jopa pyrki puhdistamaan uskon lisäksi Lutherin ”uskon kautta tapahtuvan
autuuttamisajatuksen” aiheuttaman lian ja loan, moraalisen rappion
seurausilmiöt huorat, juopot ja kaiken maailman ilveilijät pois kaduilta
pilaamasta puhdasta ilmaa ja Saksan kansaa.
Ja tätä "kusipäätä" Martti Lutheria, Aadolf
Hitlerin esikuvaa, Annamari Sipilä ja Anna-Stina Nykänen ylistävät Helsingin
Sanomissa! ENTÄ SINÄ? OLETKO SINÄKIN LUTERILAINEN?
Tosin tänä päivänänkään Lutherin kaltainen mies ei joutuisi maassamme avohoitoon, siitä meillä on esimerkkejä ympärillämme aivan yllin kyllin.
Tosin tänä päivänänkään Lutherin kaltainen mies ei joutuisi maassamme avohoitoon, siitä meillä on esimerkkejä ympärillämme aivan yllin kyllin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti