Onko seuraamasi uutissivuston
jutun tehnyt vastuullinen toimittaja? Noudattavatko kuuntelemasi kanavan
ohjelmat vastuullisen journalismin pelisääntöjä?
Mediatalot kampanjoivat juuri jälleen
kahden viikon ajan vastuullisen journalismin puolesta. Vastuullinen media
pyrkii aina tarkistamaan tietonsa mahdollisimman hyvin. Jos virheitä kuitenkin
sattuu, media korjaa virheensä asianmukaisesti - muka. Sillä koko Julkisen
Sanan neuvoston lanseerama ”Vastuullinen journalismi” laatuleimoineen on
todellisuudessa pelkkä vitsi. Vastuullisen journalismin merkki ei takaa, että sinä
saat totuudenmukaista tietoa siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Siitä valaiseva esimerkki:
Suomen valtakunnan ykkössanomalehti Helsingin Sanomat, Helsingin
Sanomien toimittaja, yhteiskuntatieteiden maisteri Heidi Väärämäen artikkeli ”Opetamme lapsillemme, mitä on hyvä elämä, mutta
menemme pahasti metsään, sanoo kasvatustieteen professori” sekä artikkelissa
haastateltu kasvatustieteen
professori ja filosofi Veli-Matti Värri, tarjoavat meille Hesarin
Elämä-palsatalla klassisen esimerkin 20.12.2008 tieteen varjolla tehtävästä härskistä
manipulaatioista. Uutinen on myös loistava esimerkki valtamedian viljelemistä
valeuutisista, vastuuttomasta journalismista, johon faktantarkastajat ja
Julkisen Sanan neuvosto eivät puutu, koska he omaavat vain hajanaista
nippelitietoa, heiltä puuttuu tarvittava yleissivistys.
Sitä paitsi Veli-Matti Värri kirja, jonka pohjalta Heidi
Väärämäki on lehtijuttunsa laatinut, ”Kasvatus ekokriisin kaudella”
(Vastapaino), on ehdolla Vuoden Tietokirjaksi. Vuoden tiedekirja valitsee
Tieteellisten seurain valtuuskunta, joka on noin 260 suomalaisen
tieteellisen seuran valtakunnallinen kattojärjestö. Näin ollen Helsingin Sanomien uutinen saa vielä
selkänojan, uskottavuutta valeuutiselleen suomalaiselta tiedeyhteisöltä.
Mitä
Väärämäki sitten kertoo uutisessaan kirjan ”Kasvatus ekokriisin kaudella” pohjalta (artikkeli muuten
vaikuttaa enneminkin Helsingin Sanomien julkaisemalle toimituksellisen
aineiston oheen liitetylle Värrin kirjan mainokselle, ei niinkään uutiselle):
Väite: Tiedämme, että jos kaikki ihmiset eläisivät niin
kuin me, tarvitsisimme 3,6 maapallon resurssit. Tiedämme, että merissä kelluu
jättimäisiä muoviroskalauttoja, jäätiköiden sulaminen kiihtyy ja että
ilmastonmuutokseen linkittyvien sään ääri-ilmiöiden, kuten tulvien ja
kuivuuden, määrä on kaksinkertaistunut maailmassa sitten vuoden 1990.
Silti vuosi toisensa jälkeen ostamme jouluna pakettikaupalla tavaroita,
hamstraamme alennusmyynneistä lisää tavaraa ja lennämme kaamosta pakoon
etelänlomalle. Miksi käytöksemme ei
muutu?
Tätä kasvatustieteen professori ja filosofi Veli-Matti Värri on pohtinut
kymmenen vuotta. Lokakuussa Värriltä ilmestyi kirja, jossa hän on hahmotellut
vastauksen.
”Kestämättömän elämäntavan jatkaminen ei johdu ihmisten tiedon puutteesta. Syy löytyy syvältä ihmismielen tiedostamattomasta olemuksesta, jota tulkitsemani filosofit kutsuvat haluksi”
Meistä jokainen syntyy tähän maailmaan hedonistisen
halun kanssa. Ihminen on rakennettu haluamaan mielihyvää. Pieni lapsi saa sitä
vanhemman kosketuksesta ja äidinmaidosta, mutta myöhemmin halu alkaa suuntautua
muualle.
lampun henki täyttää kolme haluasi: haluan lisää, lisää ja lisää |
Vale numero 1
Ihminen ei synny minkään tunnetun
tieteellisen tutkimuksen mukaan maailman hedonistisen halun kanssa, ei edes
hedonistina, nautiskelijana, jonka elämän päämäärä on nautinnon metsästys.
Hedonismi ei ole alkukantainen halu, vaan varhaislapsuudessa tapahtuneen
henkisen pahoinpitelyn seuraus. Kun lapselta on torjuttu/kielletty kosketuksen,
läheisyyden ja luottamuksen mukanaan tuoma luonnollinen mielihyvä, lapsi
vaurioituu ja ryhtyy etsimään luonnottomia mielihyvän lähteitä. Vaurion
vakavuudesta riippuen mielihyvän tavoittelu voi suuntautua muumimukien tai
muoviämpäreiden keräilyyn, penkkiurheiluun, fanitukseen tai korvaustoiminnoista
kaikkein raaimpaan, väkivaltaan. Kuluttaminen on kätevä tapa korvata kadotettu
rakkaus! (muun muassa James W. Prescottt, Bonding, Brain, Intelligence & Play: www.youtube.com/watch?v=KhHD_J2yg0c, Sensory Deprivation and the Developing Brain, www.youtube.com/watch?v=_3aKkOesG00&t=17s, Origins of Violence, www.youtube.com/watch?v=qndiarMvbZY, Ruumiin mielihyvä ja väkivallan alkuperä, jumalasuomi.tripod.com/prescott.htm, Anthony Storr, Ihmisen aggressiot, WSOY 1970, Seksuaalinen poikkeavuus, Weilin & Göös, 1969, Reich, Wilhelm, Fasismin massapsykologia, Otava 1982 ja Erich Fromm, lähinnä Hyvän ja pahan välillä, Kirjayhtymä 1967, Pako vapaudesta, Kirjayhtymä 1976 ja Rakkauden vaikea taito, Kirjayhtymä 1977)
Sosiaali saalistamassa |
Valhe numero 2:
Värri on oikeassa vain siinä,
että lapset yhteiskunnallistetaan, sosiaalistetaan kotona, mutta tuo
sosiaalistaminen tapahtuu jo paljon ennen koulua. Talouskasvun, jatkuva ”mulle
myös lisää”-logiikka on seurausta lapsen tukahdetusta seksuaalisuudesta
(kosketus, leikki ja läheisyys) ja sen seurauksista, sisäisestä
tunnetyhjyydestä, aitojen läheisten kiintymyssuhteiden puutteesta (nyt ei
puhuta mistään fb-kavereista), empatian puutteesta ja lapsen vanhempiensa
hänelle näyttämästä omasta esimerkistä, ei suinkaan luokkahuoneesta. Vanhemmat
kasvattavat lapset kunniallisiksi, tottelevaisiksi, rahaa palvoviksi kunnon
kansalaisiksi, jotka eivät ainakaan kyseenalaista vallitsevia yhteiskunnallisia
arvoja muuta kuin muodon vuoksi.
Fudanin yliopiston psykologian
apulaisprofessorin Bin-Bin Chen (www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886918300710?via%3Dihub):
Lapsuuden epäluotettavuus ja huolenpidon puutteet tosiaan
olivat yhteydessä ahneuteen
Halun kahleet |
Saksalaiset tutkijat yllättyivät
pari vuotta sitten tutkimuksissaan siitä, miten vahva yhteys ahneudella on
psykopatiaa luonnehtivaan häijyyteen. Häijyltä puuttuu empatiaa ja läheisiä
kiintymyssuhteita. Lisäksi hänellä on taipumus käyttää hyväksi toisia ihmisiä
ja vahvistaa itseään muihin kohdistamillaan ilkeyksillä.
James W. Prescott:
Ei ole myöskään yllättävää, että
itsekkyys, oman voiton tavoittelu ja narsismi kukoistavat fyysisen mielihyvän
tukahduttamisen (siveellisyyden) olosuhteissa.
Ahne ihminen siis paljastuu
elämänhistorian teorian valossa siis huonojen lapsuuden kokemusten uhriksi. Ei
huomaamatta, kuten Värri erheellisesti kuvittelee. Resurssien rohmuamisesta on
tullut haluun takertuneelle yksilölle (massoille) pysyvä strategia selvitä
elämässä.
Väite: ”Olen huolissani siitä, että kouluissa
opetettavia taitoja yritetään yhä enemmän muokata vain työelämän
tarpeisiin, mutta nykytyöelämän ehdot määrittelevät globaalit suuryritykset ja
sijoittajat. Kulutuskulttuurissa lapset
kasvavat haluamaan itsensä kehittämistä, uusia elämyksiä ja uusia tavaroita
edistyksen merkkinä”
Kouluissa kyllä puhutaan lapsille ilmastonmuutoksesta,
ympäristönsuojelusta ja kierrättämisestä. Värrin mukaan tämä on pelkkää kosmetiikkaa niin kauan kuin maailmaa koskevat perususkomukset
eivät muutu.
MInä uskon Kaikkivaltiaaseen kaatopaikan luojaan |
Näitä uskomuksia Värri nimeää kaksi. Ensimmäinen on ihmiskeskeinen suhde luontoon.
Ihmiskunta ajattelee omistavansa puut, meret, vuoret, mineraalit ja eläimet. Niitä käytetään surutta kulutushyödykkeiden lähteenä. Näiden hyödykkeiden, kuten lihan tai öljyn tuotanto, on kaukana tavallisen kaupunkilaisen arjesta. Siksi niiden kustannuksia luonnolle ei joudu ajattelemaan, kun poimii ostoskoriin jauhelihapaketin parikymmentä metriä pitkältä lihatiskiltä tai tankkaa auton huoltoasemalla.
Toinen ongelmallinen uskomus on Värrin mukaan usko pelastavaan teknologiaan.
Tieteen ja teknologian kehitys on kiistatta parantanut ihmisten elämänlaatua. Tappavia tauteja on nujerrettu ja ruuantuotanto on tehostunut. Samalla ihminen on kuitenkin tottunut siihen, että teknologian avulla se hallitsee ympäristöään. Tämä uskomus pätee Värrin mielestä myös ilmastonmuutoksen torjuntaan. Oletamme, että ekokriisi ratkeaa jonkin tulevaisuudessa keksittävän teknologian ansiosta.
Nämä lähes tiedostamattomat uskomukset siirtyvät
Värrin mukaan lapsille kotona, mutta myös koulussa. Ne sallivat meidän jatkaa
kestämätöntä elämäntapaamme.
”Koska
haluamme jatkaa ylikuluttamista, eristämme ongelmat tulevaisuuteen.
Vannomme vielä olemattoman teknologian nimiin kuin varhaiskristityt tulevan
armon toivossa.
Ei sellainen elämäntapa ole edistystä, joka vie
tuhoon. Oikeaa edistystä on elämän suojelu planeetallamme.”
Valhe numero 3:
Kouluissa opetettavat
taidot ja kulutuskulttuuri ovat perua vanhempien antamasta esimerkistä ja
kasvatuksesta, jonka varassa vanhemmat lapsensa maailmalle lähettävät.
Huvittavasti Värri syyllistää koulussa opetettavia taitoja, joita opettavat
aivan saman maailmakatsomuksen ja arvomaailman omaavat opettajat kuin mitä
lasten vanhemmillakin on. Värri uskotteleekin lukijoilleen/kuulijoilleen, että
perususkomukset muuttuvat ilman, että niihin uskovat itse muuttuvat. Niinpä
Värri ei osaa esittää minkäänlaista muuta ratkaisua kuin että perususkomusten,
ihmisen luontosuhteen ja usko pelastavaan teknologiaan, on muututtava! Ikään
kuin ihmisen luontosuhde ja usko pelastavaan teknologiaan olisivat jotenkin
irrallisia ihmisen varhaislapsuudessa väkivaltaan nojautuvan kasvatuksen
seurauksena muovautuneesta arvomaailmasta, ahneudesta ja kateudesta.
Kyse on todellakin
”tiedostamattomista” uskomuksista, tai pikemminkin menetetyn rakkauden
korvaustoiminnoiksi muodostuneista käytännöistä. Me haluamme jatkaa
ylikuluttamista, emme eristääksemme ongelmat tulevaisuuteen, vaan yrittämällä
unohtaa omat ongelmamme. Näin meidän omista ongelmistamme tulee meidän kaikkien
ongelma tuhon muodossa. Siinä Värri on oikeassa, että oikeaa edistystä olisi
elämän suojelu planeetallamme, mutta hän ei kykene lapsuuden kokemustensa
synnyttämien omien psykologisten puolustusmekanismiensa vuoksi näkemään
totuutta: Kuinka elämänsuojelu olisi toteutettava.
Helppoa kuin ekologinen sivistysprojekti |
”Onnistuimme hyvinvointivaltiota rakentaessa
ajattelemaan ihmisen roolin uusiksi niin, että taustasta riippumatta kaikille
pyrittiin takaamaan tasavertainen mahdollisuus koulutukseen ja itsensä
toteuttamiseen. Meistä tuli yksi maailman hyvinvoivimmista maista. Olemme
koulutettu kansa. Miksi emme onnistuisi
myös kestävän elämäntavan luomisessa?”
Valhe numero 4:
Värrin mukaan ”ekologinen
sivistysprosessi” eli ajattelun muuttaminen olisi ratkaisu maailmanlaajuisen
elämänsuojelun käynnistämiseksi (ei kai hän kuvittele, että vain Suomessa
muutettaisiin ajattelua?).
Värrin päättelyketjussa
on vain yksi hirvittävä aukko, sillä hän kuvittelee hyvinvointivaltion
syntyneen Suomessa sotien jälkeen ajattelun uudistumisen seurauksena – yhtäkkiä
yhteiskunnassa päätettiinkin ajatuspajojen toiminnan tuloksena ryhtyä
hyväntekijöiksi ja pyrittiin takaamaan kaikille ”tasavertainen mahdollisuus koulutukseen ja itsensä toteuttamiseen!”
Värrin päättelyketjussa
on vain se ongelma, että missään historiankirjoituksessa ei mainita
sanallakaan, että Suomessa olisi II Maailmansodan jälkeen toiminut ainuttakaan
ajatuspajaa, vaan suomalaisessa yhteiskunnassa laajalti vallinnutta
tyytymättömyyttä pyrittiin hallitsevan valtaeliitin toimesta yhteiskuntarauhan
säilyttämiseksi ”rukkaamaan” tulonjakoa ja sosiaalista asemaa uudistamalla eli
yksilön kohtelua oikeudenmukaistamalla.
Suomalaisista tuli irti
päästetyn kulutus kulutushysterian seurauksena muutamassa vuosikymmenessä pika
pikaa koulutettu ja aineellisestyi hyvinvoiva, mutta henkisesti pahoinvoiva
kansakunta. Eli onnistuimme Värrin mukaan aineellista kaikkea hyvää tahtovien
”ajattelupajojen” seurauksena päästämään maassamme ahneuden irti!
Väite: Värrin visiossa kouluilla on erityinen rooli ekologisen sivistyksen jakamisessa, koska
koulu on instituutio, jossa lapset imevät itseensä vallitsevan yhteiskunnan
arvoja. Nyt nämä arvot myötäilevät Värrin mielestä jatkuvaan kasvuun
perustuvaa talouspolitiikkaa. Hän pelkää, että päättäjät ja talouseliitti
näkevät koulutuksen vain kilpailukyvyn tekijänä ja lapset työelämän resurssina.
Ekologista sivistystä! |
”Ihailemme, kun lapsi oppii jo pienenä koodaamaan. Jos koulu valjastetaan pelkästään työelämän tarpeisiin, kasvatamme kapeita ja onnettomia ihmisiä.”
Värri tarkentaa, ettei hän vastusta koodaamista. Se voi olla
ongelmanratkaisua parhaimmillaan. Värrin kauhukuvissa opetus kuitenkin
keskittyy välineellisiin taitoihin. Silloin mennään metsään.
Valhe numero 5:
Värri väittää taas
totuudenvastaisesti, että lapset imevät koulussa yhteiskunnan arvot, vaikka
lapset omivat yhteiskunnassa vallitsevat arvot heidän omien vanhempiensa
näyttämän esimerkin mukaan. Se harhakuvitelma, että koululla tulisi olla
tulevaisuuden yhteiskunnassa erityinen rooli ekologisen sivistyksen jakajana,
perustuu pelkkään sinisilmäisyyteen. Kuinka varhaislapsuudessa tapahtuneiden
eriasteisten pahoinpitelyjen seurauksena ahne ja kateellinen, omaa ja
aineellista etua tavoitteleva, yleissivistymätön, loogiseen punnintaan kyvytön,
helposti johdatettava median ruokkimine mielipiteineen, ajattelukyvytön ja
korkeintaan vain kuvanvaraiseen ajatteluun pystyvä yksilö pystyisi käsittämään
mitä yhteinen etu käytännössä tarkoittaa? Ensin pitäisi purkaa edellä mainitut
pahoinpitelyjen seuraukset pureutumalla terapialla syihin, mutta kuinka kaikki
maapallon kansalaiset voidaan istuttaa vuorollaan Värrin terapia-sohvalle?
”Välineettömien” taitojen
eli tunteiden, läheisyyden ja luottamuksen, pyyteettömän hyväntahtoisuuden opettaminen
henkilölle, jolta lapsuuden väkivalta on pirstonut itsetunnon, on yhtä mahdoton
tehtävä, kuin veden pysyttäminen hanhen selässä. Eiväthän ihmiset edes erota
itsekkyyttä, epäitsekkyyttä tai pyyteettömyyttä toisistaan. Työelämään
kasvatetut kapeat ja onnettomat ihmiset eivät kasva kouluissa, kuin kävyt
puissa, vaan heidät on sysätty vanhempien toimesta suoraan kehdosta
oravanpyörään.
Väite:
”Meidän
pitäisi miettiä uusiksi koko kasvatuksemme perusta. Onko opetussuunnitelman
lähtökohtana oikeasti globaali vastuu vai globaali kilpailu? Jos emme ryhdy luomaan uudenlaista suhdetta
kulutukseen, eläimiin ja luontoon, toivo on menetetty.”
Valhe numero 6:
Jälleen Värri sysää kasvatuksemme ”epäonnistumisen” koulun, nyt
tarkemmin koulun viallisten opetussuunnitelmien syyksi, vaikka nämä
opetussuunnitelmat ovat tehneet niitä noudattavien lasten omat vanhemmat. Ja
ratkaisuksi taivaanrannassa pilkottavaan katastrofiin Värri esittää jälleen uudenlaisen suhteen luomista kulutukseen, eläimiin ja luontoon”.
Ikään kuin
taivaanrannassa häämöttävä katastrofi ei olisikaan ihmisen omaa
aikaansaannosta, jota ei voi korjata teoilla, vaan ”suhdetoiminnalla” –
ajattelemalla! Raukkamaista!
Mutta juuri näinhän se
menee. Kukaan ei halua liata omia käsiään ja laittaa itseään likoon ryhtymällä
sanoista tekoihin. Usko ajattelun ihmeitä tekevään voimaan ja usko pelastavaan
teknologiaan ovat molemmat kuin usko Jeesukseen, joka saapuu pelastamaan maailman
tuhon kynsistä.
Tehokasta kasvatusta |
Väite: Värri on lähestynyt kasvatuksen ja ympäristön
suhdetta filosofin näkökulmasta, mutta on hänellä mielessään myös käytännön
toimia. Hän aikoo kasata ryhmän
kasvatustieteilijöitä pohtimaan, kuinka ekologinen sivistys saadaan kunnolla
osaksi opettajakoulutusta.
Vastuuta muutoksesta ei Värrin mukaan pidä sysätä
vain opettajille. Se kuuluu erityisesti päättäjille, virkamiehille ja
tutkijoille, jotka ovat muokkaamassa koulujärjestelmäämme. Ja toki vanhemmille.
Valhe numero 7:
Juuri näin, kasataan pyöreän
pöydän paskanpuhuja-ritarit yhteen ja pohditaan ja pohditaan! Miksi Värri ei
kerro mitä hän itse ja mitä me muut voisimme maassamme tehdä laajan ja
rakenteellisen lasten pahoinpitelyn lopettamiseksi? Muuta kuin liikkumis-, asumis-
ja syömistapojen lähinnä puheen tasolla tapahtuvia näennäismuutoksia? Juuri
ilmestynyt IPCC:n ilmastoraporttihan ei ainakaan vähentänyt kansanjoukoissa riehuvaa joulun
2018 kulutushysteriaa – kulutus kasvoi jälleen. Ilta-Sanomat
24.12.2018: ”Aaton suklaa-ale aiheutti taas kaaoksen Vantaalla: Ihmiset
rynnivät ja kahmivat suklaata laatikoittain – jopa ostoskori päätyi ilmaan”- Maailmanloppu jälkeemme!
Värri ei myöskään tajua, että me itse, eivätkä
mitkään ihmeen avaruusoliot, olemme opettajat, päättäjät, virkamiehet ja
tutkijat, kuten myös poliitikot sekä – lastemme pahoinpitelijät. Mohandas
Gandhi:
Johtajien pahuus, sikäli kun he ovat pahoja, ei välttämättä eikä yksinomaan
ole synnynnäistä vaan suuressa määrin ympäristön aiheuttamaa. Heidät pitäisi
muuttaa muuttamalla heidän ympäristöään. Tuo ympäristö olemme me – kansa, joka
tekee hallitsijoista itsensä kaltaisia. Hallitsijoissa
korostuu se, mitä me kokonaisuudessa olemme.
Elämässä pitää olla tavoitteita! |
Värri ottaisi keinoksi empatian, jota lapset luonnostaan tuntevat
eläimiä ja luontoa kohtaan.
”On palkitsevaa, kun jo pienenä kokee, että voi teoillaan toimia elämää suojelevasti. Meillä on lahjakkaita pedagogeja ja olemme koulutettu kansa. Näen, että toivoa on.”
”On palkitsevaa, kun jo pienenä kokee, että voi teoillaan toimia elämää suojelevasti. Meillä on lahjakkaita pedagogeja ja olemme koulutettu kansa. Näen, että toivoa on.”
Valhe
numero 8:
Nyt artikkeli vaihtaa sanan halu
mielihyvään, jolloin ahneuden ilmiöstä ryhdytään keskustelemaan kasvatuspsykologisin,
ei filosofisin ilmaisuin. Ja artikkeli toteaa aivan oikein, että mielihyvään
voi vaikuttaa kasvatuksella mutta heti sen jälkeen tekee kammottavan
mahalaskun! Artikkelin kirjoittaja, yhteiskuntatieteiden maisteri, eikä
kasvatustieteen professori ja filosofi, eivät ymmärrä alkuunkaan, että lapsi
korvaa menetetyn luonnollisen mielihyvän, kosketuksen, läheisyyden, leikin ja
luottamuksen luonnottomuuksilla, tavaralla ja kuluttamisella, tutkimusten
mukaan jopa väkivallalla. Värri ottaisi keinoksi empatian, vaikka juuri aiemmin
oli esillä tutkijoiden todenneen, että ahneilta ”puuttuu empatiaa ja läheisiä kiintymyssuhteita”! Värri ei tajua,
että joillakin ihmisillä on vielä jäljellä ripaus tunteita (kaikkia ei ole
pahoinpidelty yhtä paljon), joiden rippeillä he luonnon ”sisäiseen
elämään eläytymisellä”, empatialla, osoittavat että he eivät ole vielä aivokuolleita.
Sen sijaan eläytyminen
toisen henkilön asemaan (empatia, ei sääli tai myötätunto) on useimmille meille
yhtä vierasta ‒ ja mahdotonta, kuin kävellä kilometri toisen viisi numeroa
liian pienissä kengissä.
Olisi todella
palkitsevaa lasten kannalta, jos lahjakkaat pedagogit ja koulutettu kansa
lopultakin lopettaisi lastensa pahoinpitelyn, raiskaamisen ja ryhtyisi sanoista
tekoihin.
Lopuksi:
Kun artikkeliin
tutustuu syvemmin, huomaa että syy siihen miksi Värrin kirja ”Kasvatus ekokriisin kaudella” saa erityshuomiota, on sen
sisältämä ihmisen aiheuttaman ilmastomuutoksen, ekokatastrofin uhka (ilmeisesti
kirja itse käsittelee uhkaa vielä yksityiskohtaisemmin).
Ilmastouhallahan
vuollaan alinomaa rahaa ja varallisuutta maapallon kansalaisilta käsittämättömiä
määriä (mm. climateandcapitalism.com/2011/12/07/outing-the-oligarchy-the-billionaires-who-benefit-from-todays-climate-crisis/).
Eikä kyseisessä artikkelissa ole inventoitu yrityksiä, jotka hyötyvät kuluttajille
jo puolipakolla myytäviä ilmastouhkaa torjuvia tuotteita kuten
sähköautoja. Ja poliitikoille
ilmastouhka on erinomainen harhautusmenetelmä. Keskustelu poliitikon kannalta
ikävistä asioista ja oman voiton tavottelusta on helppo siirtää huoleksi
”yhteisestä” tulevaisuudesta. Siksi on tärkeää, että ilmastouhkaa ja pelkoa
tulevaisuudesta pidetään yllä vaikka vuoden tiedekirja kilpailun kautta.
Mutta mitä jos
ilmastonmuutos ei olekaan ihmisen aiheuttama, vaan aivan normaalia maapallon
ilmaston luonnollista vaihtelua? Kannattaisiko katsastaa ensin ”The
Great Global Warming Swindle (www.youtube.com/watch?v=oYhCQv5tNsQ)”
ja lausua terävä mielipide vasta sen jälkeen?
Entä Värrin käyttämä ilmaus halu? ”Kestämättömän elämäntavan jatkaminen ei johdu ihmisten tiedon
puutteesta. Syy löytyy syvältä ihmismielen tiedostamattomasta olemuksesta, jota
tulkitsemani filosofit kutsuvat haluksi”
Haluhan ei ole
kasvatustieteellinen, vaan filosofinen ilmaus, joka periytyy Värrin sanastoon
niinkin kaukaa kuin englantilaisen filosofin Thomas Hobbesin (1588–1679)
yhteiskuntafilosofiasta. Jotenkin Wikipedian artikkeli ”Luonnontila” muistuttaa
paljolti Värrin ajatuksia:
Odota - rillaan ekaks |
Värri on korvannut Hobbesin ”kaikkien
kamppailun kaikkia vastaan” ja ”ihmisen
pahan perusluonteen” ”synnynnäisellä
halulla ja koulutuksen pieleen menneillä opetussuunnitelmilla”. ”Valistuneen yksinvaltiaan johtama
väkivaltakoneisto on korvattu puolestaan ryhmällä
kasvatustieteilijöitä, jotka pohtivat, kuinka ekologinen sivistys saadaan
kunnolla osaksi opettajakoulutusta”, sekä ”lahjakkailla pedagogeilla”. Hobbesin ”Ainoa tie ulos” on taas korvattu ”ekologisella sivistysprojektilla”! Thomas
Hobbeshan kaiken kukkuraksi vielä väitti kuten Värri, että ”human
desire for pleasure is the fundamental motivation of all human action”. Ja Hobbesin esittämä ja Värrin heti
artikkelin alussa lainaama termi ”psychological hedonism” heräsi myöhemmin henkiin Sigmund Freudin viettiteoriassa, ankaran ja
kunnianhimoa tähdentävän kasvatuksen läpikäyneen itävaltalaisen lääkärin harhakuvitelmissa
libidosta ja thantoksesta. Eli
ei mitään uutta auringon alla!
Saatesanoina herää
kysymys: Kuinka voi olla mahdollista, että Veli-Matti Värrin
epätieteellistä potaskaa sisältävän kirjan "Kasvatus ekokriisin
aikakaudella" on kustantanut tieteellisiin julkaisuihin erikoistunut
Vastapaino? Entä millä tieteellisillä ansioilla Tieteellisen Seurain Valtuuskunta
on valinnut kirjan ehdokkaasi Vuoden tiedekirjaksi? Entä miten tällaisella
aivotoiminnan omaava henkilö voi päästä kasvatustieteiden professoriksi ja
filosofiksi Tampereen Yliopistoon? Entä miten Helsingin Sanomien toimittajaksi
pääsee henkilö, joka ei omaa kykyä minkäänlaiseen lähdekritiikkiin ja joka on
vielä saman Tampereen yliopiston tuote: yhteiskuntatieteiden maisteri.
Kertooko Värrin ja Väärämäen tapaukset Tampereen Yliopiston
tieteellisen opetuksen ja tutkimuksen tasosta jotain hälytyttävää? Entä kenen
pitäisi Helsingin Sanomien toimituksen esimiehenä, esimerkiksi uutispäällikkönä
pitää huoli, että lehti julkaisee vain ”vastuullista journalismia”?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti