Kaikkein
ikävintä hyväsydämisten maailman pelastajien käytöksessä on heidän tapansa
sysätä syy ilmastonmuutoksen kiihtymisestä kehitysmaiden ja nimenomaan
afrikkalaisten niskaan kun he samaan aikaan itse rikkovat joulun kaikkien
aikojen myyntiennätykset. Maailman pelastajien mielestä afrikkalaisten pitäisi
jättää ottamatta käyttöön mantereen hiili- ja öljyvarat, jotta heidän omat jalkansa
eivät merenpinnan nousun myötä kastuisi! Afrikkalaisten pitäisi maailman pelastajien
mukaan tyytyä sellaisiin kalliinpiin energiamuotoihin, kuten tuuli- ja
aurinkovoima, joihin länsimaatkaan eivät sähkön- ja lämmönjakelunsa,
perusteollisuutensa pyörittämiseksi nojaudu. Nämä ilmastohysterikot haluavat
käytännössä sementoida kehitysmaat sähköttömiin savimajoihinsa ‒
köyhyyteen.
Ilmastohysteriä
onkin jatkumoa maapallon pelastamiseksi naamioidulle länsimaiden harrastamalle
kehitysmaiden riistolle. Sillä koko nykyinen länsimainen vauraus ja niin
sanottu kristittyyn ja veljelliseen rakkauteen perustuva elämänmuotomme on
rakennettu niin sanottujen kolmansien maiden raunioilla vallitsevalle hädälle
ja kurjuudelle, jonka seurauksena maailman kärkiluokkaa oleva hyvinvointimme on
tänä päivänä yhtä haurasta kuin tuhkaksi palanut paperiraha.
Kuvaavaa
on, että ensin noita kristillisen lähetystyön kohteita ja vaurautemme lähteitä
kutsuttiin sivistyneesti siirtomaiksi ilmeisesti siksi, että niistä siirrettiin
kaikki irti saatava arvokas, kuten kulta, hopea, mausteet ja orjat, maihimme.
Kristinuskohan oli eurooppalaisen sivistyksen ylevin ilmaus ja halvalla
valmistetut (tai ryöstetyt) tavarat sen käytännöllisten saavutusten mitta. Sen
jälkeen maat nimitettiin osuvasti kehitysmaiksi – kehittyihän läntisten
teollisuusmaiden kristittyjen kansalaisten yltäkylläisyys ja aineellinen
hyvinvointi nykyiselle tasolle juuri kyseisten maiden suunnattomien
raaka-ainevarojen ja halvan työvoimareservin häikäilemättömän hyväksikäytön
avulla. Nykyään nuo maat ovat ns. kolmansia maita. Niinpä niin, ei kahta ilman
kolmatta ja – kolmannen korvapuusti.
Mutta
tarina ei pääty tähän. Jotta loputonta talouskasvua ja aineellista hyvinvointia
elämänsä päätarkoituksena pitävä sivistysmaan lähimmäisen rakkautta säteilevä
kansalainen unohtaisi edes hetkeksi tavaran, rahan, maineen ja kunnian perässä
juoksemisen aiheuttaman henkisen pahoinvointinsa, niin hänen pitää aina vaan
saada lisää ja yhä vielä lisää kaiken maailman hilavitkuttimia. Ainoa keino
tyydyttää tämä meitä vaivaama krooninen muovirihkamalumous on tietysti
palkansaajien ostovoiman jatkuva nousu, joka johtaa ennen pitkää väistämättä
siihen, että maan sisäinen palkkataso kohoa huikeasti muita maita ja ennen
kaikkea niitä maita korkeammaksi, jotka ovat meihin verrattuna taloudellisesti
alistetussa asemassa. Näin kyseinen kansakunta hinnoittelee itsensä kyltymättömässä
ahneudessa lopulta ulos jopa kansainvälisiltä tavara- ja työvoimamarkkinoilta.
Ja vaikka kolmansista maista tuotavat raaka-aineet, kuten öljy sekä muut
luonnonrikkaudet, ovat edelleen hyvin halpoja, niin valuuttaa kristittyihin
koteihimme aiemmin säkkikaupalla kantanut vientiteollisuus ei enää maassamme
vallitsevan ahneuden kyllästämän palkkatason vuoksi yksinkertaisesti vedä.
Ahneuden ruumiillistumat |
Mutta
onko moraalisesti oikein boikotoida tiettyä kolmannen maan kansalaisen tekemää
ja täysin kotimaista vastaavaa tuotetta? Tuotetta, jolla tämä alle kaikkien
meidän minimipalkkojen ja minimityöaikojen puurtava, iholtaan erivärinen
muukalainen pitää nipin napin hengissä jossain rähjäisessä ja haisevassa
sähköttömässä slummissa kahdeksanhenkistä perhettään? Omahyväisesti emme
ajattele lainkaan sitä, miksi muiden maiden kansalaisten pitää ostaa
vientiteollisuutemme tuotteita, vaikka me voimme kieltäytyä ostamasta heidän
vientiteollisuutensa tuotteita. Tai ehkä kuvittelemme, että kehitysmaissa
asuvat ihmiset eivät ole meidän veroisiamme, sivistyneitä maailman
omistajia. Ja ainahan sitä voi
omaatuntoaan rauhoittaakseen pari ropoa lahjoittaa nälkäkeräykseen, kaukaiselle
kummilapselle tai kriisialueella toimivalle kenttäsairaalalle. Miksi me emme
Suomessa saman tien boikotoi esimerkiksi öljyä, autoja tai tietokoneita?
Käytännössä
omahyväisellä protektionismilla kehitysmaat sementoidaan köyhyyteen,
turisteille drinkkejä ja aurinkotuoleja kantaviksi kastittomiksi
seksityöläisiksi ja selänhierojiksi, jotka notkeilla vartaloillaan ja
taitavilla käsillään helpottavat pakottavia lihaksiamme ja pahaa oloamme.
”Suosi
suomalaista – Osta kotimaista” on kampanja, jolla kierretään näppärästi ilman
omantunnon tuskia vastuu maapallomme muista ihmisistä ja heidän elinolosuhteistaan.
Ikään kuin olisi noiden köyhien ihmisten vika, että he tekevät tuotteita liian
halvalla. Ja on muistettava, että olemme jo aiemmin vahvemman oikeudella
ryöstäneet näiden muukalaisten kotimaasta lähes kaiken mahdollisen. Mutta eikö
tällainen pelkän kotimaisuuden varjolla tapahtuva vastaavien halvempien
tuotteiden boikotointi ole perusteetonta syrjintää? Syrjinnän syy ei tosin ole
tuotteen valmistajan ihon väri, vaan tuotteen liian halpa hinta ja nimenomaan
se, että kaikki rahat eivät kilahdakaan kristittyjen omaan taskuun.
Jokaisessa
tapauksessa, jossa kotimaisia tuotteita myytäisiin suurella alennuksella, ne
revittäisiin vaahdoten käsistä. Mutta kun maan kansalaiset saadaan isänmaata
uhkaavan vaaran ja kotimaisuuden varjolla kipuamaan rasismin rattikelkkaan,
käyttäytyminen muuttuu päinvastaiseksi. Köyhiä maita ja niiden kansalaisia ei
saa missään nimessä auttaa ostamalla heidän valmistamiaan tuotteita. Vain
lumeapu kuten kehitysapu ja erilaiset avustuskeräykset, solidaarisuuskonsertit,
rajoitettu määrä pakolaisia (eikä missään nimessä niin sanottuja
elintasopakolaisia) sekä omaatuntoa puhdistavat kummilapset ovat sallittuja.
Muru sinne, toinen muru tänne -tukimuodot eivät vahingoita rikkaiden maiden
kristittyjä kansalaisia eikä heidän taloudellisia etujaan saati herätä heitä
päiväuniltaan, riko heidän muovirihkamalumoustaan ja takaavat vastedeskin, että
aurinkorannoilta löytyy päivävarjon nopsakoita avaajia.
Onko
se sitä ammattiyhdistysliikkeen ja poliitikoiden paasaamaa solidaarisuutta,
että on solidaarinen ahneudelle ja hyvä veli järjestelmälle mutta käyttäytyy
samaan aikaan kuin sydämetön, ruoskaa heiluttava siirtomaaherra? Eikö tällainen
muista maapallon asukkaista piittaamaton käytös ole rasismia - raharasismia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti