Ovatko
esimerkiksi ahneus, kateus, seksuaalinen ahdistelu, väkivalta ja viha
luonnollista – ihmislajin normaalia käyttäytymistä? Hyvin useinhan kuulee ja
näkee väitettävän, että muun muassa alkoholismi, pedofilia ja jopa väkivalta
ovat ainakin osittain geneettisesti perinnöllistä. Kukaan ei ole kuitenkaan
pystynyt osoittamaan, että esimerkiksi väkivalta tai erilaiset mielenhäiriöt,
kuten tunnekylmyys tai skitsofrenia, olisivat edes osinkaan geneettistä, vaikka
lukemattomat tieteelliset julkaisut, jopa useimmat lastenpsykiatrian
huippuosaajat, kuten tiedotusvälineet näitä tiedemiehiä ja tiedenaisia nimittävät,
mielellään niin alin omaa väittävät.
Viha,
pelko ja jännitys, uhkapelit, penkkiurheilu, omaan kuvaansa rakastuminen, mekaaninen
seksi, kulutusjuhlat, fanitus ja vaikkapa muumimukien keräily ovat kaikki
pakottavan orgastisen kaipuun, luonnollisen rakkauden ja luottamuksellisen
läheisyyden synnyttämiä korviketoimintoja. Rakkauden korviketoiminnot kertovat lahjomattomasti
massojen päättymättömästä onnen kaipuusta tuhannen vuoden yksinäisyydessä,
elleivät sitten esimerkiksi perheväkivalta, koulukiusaaminen, Lähi-idän sodat,
terrorismi tai nakkikioskirähinät saa kuin sade autiomaan, rakaudettomuudessa
kituvien massojen aggressiivisuuden puhkeamaan kukkaan. Anthony Storr:
Mistä
tämä tietämättömyys ja valheelliset väitteet väkivallan alkuperästä sitten
johtuvat? Vaikka jo vuodesta 1933 lähtien on saatavilla ollut vakuuttavaa
tutkimusaineistoa siitä, mistä väkivalta juontaa juurensa, sillä lääketieteen
tohtori, psykiatri, psykoanalyytikko Wilhelm Reich ennusti teoksessaan ”Fasismin
Massapsykologia” juuri ennen natsien valtaannousua fasismin nousun ja näki sen
tulevan tuhon, sekä eritteli yksityiskohtaisesti ne syyt, jotka olivat
edellytys fasismille - itse asiassa syy kaikelle väkivallalle. Reich:
Ihminen
rakenne saadaan kehittymän autoritäärisen yhteisön edellyttämään suuntaan
kytkemällä sukupuolisten yllykkeiden elävään kenttään tiukasti ja ajoissa
seksuaalisia estymiä ja pelkoja.
Luonto
ja "ylevä" moraali oli leimattu toisilleen vastakkaisiksi ja tämä
haittaa pahasti yksilön kykyä saada yhdynnästä täyttä tyydytystä: sukupuoliset
syyllisyydentunnot pirstovat yhdynnän ja seksuaalisen yhteensulautumisen
luontaisen orgastisen yhtenäistapahtuman ja aiheuttavat seksuaalisia
patoutumia, jotka sitten eri tavoin ja muodoin kiertyvät päivänvaloon.
Neuroosit, sukupuoliset häiriöt ja yhteisöä rikkova seksuaalisuus ovat nykyisin
sosiaalisia vakioilmiöitä
Pakon sanelema
sukupuolinen itsehillintä ja jatkuva seksuaalinen torjunta aiheuttavat
kouristuksenomaisia ja erityisen vahvasti tunnepitoisia kuvitelmia kunniasta ja
velvollisuudesta, urheudesta ja kurinalaisuudesta.
Reichiä
ryhdyttiin kuitenkin pian II Maailmansodan jälkeen mustamaalaamaan ja hänen
mielenterveytensä asetettiin kyseenalaiseksi. Reich tuomittiin lopulta
oikeuden halventamisesta, koska hän esitti vankkumattomana mielipiteenään, että
tieteenharjoittamisesta ei voida päättää oikeusistuimessa. Wilhelm Reich kuoli
vankeudessa Yhdysvalloissa synkkänä ja vainoharhaisena McCharthyismin aikana
vuonna 1957. Hänen työnsä tulokset lakaistiin arvossapidetyn tiedeyhteisön
toimesta unholaan ja unohdettiin kuin yhteisestä sopimuksesta. Yhteiskuntaa ei
kiinnostanut tuolloin, kuten ei nytkään väkivallan torjunta, sen syiden
poistaminen, vaan yhä vielä nykyäänkin monen mielenterveyden ammattilaisen
mielestä Reichiä oli pelkkä mielipuoli – hullu tiedemies. Wilhelm Reichiä
pidettiin skitsofreenikkona, trotskilaisena, bordellinomistajana, parittajana,
lasten viettelijänä, puoskarina, uutena Jeesuksena tai Lenininä, aina tilanteen
ja puhujan mukaan.
Reichin
työn mitätöinnille oli silloin ja on yhä olemassa vain yksi erittäin painava
syy: Reich määritti ja analysoi työssään, ei pelkästään vain Kolmatta Valtakuntaa,
vaan myös koko länsimaista yhteiskuntaa riivaavan sairauden, kansanjoukkojen
orgastisen kaipuun syvimmän olemuksen. Totuutta on kuitenkin hankala vaientaa. Yhä
edelleen tieteellistä työtään jatkava kehitys- ja neuropsykologi James W.
Prescott (ttfuture.org/academy/introduction-james-w-prescott-phd) julkaisikin
jo vuonna 1975 Reichin elämäntyöhön nojaavan tutkimuksen ”Ruumiin mielihyvän ja
väkivallan alkuperä”. Tutkimuksessaan Prescott osoitti että:
Fyysisen aistillisen
nautinnon riistäminen joltakin on pääasiallinen syy tämän myöhempään
väkivaltaiseen käyttäytymiseen!”
Vaikka
tämä tutkimus julkaistiin yli 40 vuotta sitten ja tutkimuksen tulokset on
vahvistettu lukemattomia kertoja niitä koskaan kertaakaan kiistämättä, valtaosa
suomalaisista mielenterveyden ammattilaisista ei ole koskaan edes kuullutkaan
Prescottin työstä, ei edes hänen nimeään. James W. Prescottin mukaan ei
pelkästään orgastinen kaipuu, vaan:
Kaikkien kehon
kosketusten, kontaktien ja liikkeiden estäminen on yksinkertainen syy lukuisiin
emotionaalisiin häiriöihin, kuten masennukseen, autismiin, yliaktiivisuuteen, seksuaalisiin
häiriöihin, huumeiden käyttöön, väkivaltaisuuteen ja aggressiivisuuteen”
on
syy yhteiskunnassa riehuvaan väkivaltaan ja sotiin. Rauhanvälitys on vain
laastari sisäelimiltään kuolemansairaan potilaan, yhteiskunnan pikkuruiseen
pintahaavaan mutta ei puutu sotien syihin. Aivan kuten psykiatria, joka
tutkii sairauksia ja häiriöitä, jotka aiheuttavat mielenterveyteen,
käyttäytymiseen, tiedonkäsittelyyn tai motorisiin toimintoihin taikka
seksuaalitoimintoihin liittyviä oireita, mutta oireiden sijaan ei puutukaan
niiden synnyn psyykkisiin syihin vaan keskittyvät syiden etsimisen sijasta
analysoimaan sellaisia hienolta näyttäviä ja viisailta kuulostavia käsitteitä,
kuten genitaalinen vajavaisuus, signaaliahdistus, peniskateus, symbioottinen
riippuvuus, kantanäky, omnipotenssi, affektimatriisi, polyvagaaliteoria, fallosentrinen,
kastraatioahdistus, vaginaalinen tuntemus, fallinen- ja oidipaalivaihe.
Yhä
edelleen psykoanalyytikot makaavat Freudin harhaisissa kuvitelmissa vuoratulla
vuodesohvalla kuunnellen tämän taruja oidipus-kompleksista, joka on muka universaali
psyykkisen kehityksen peruspilari ja kaikkien maailman kulttuurien
tulkintakoodin yleisavain tai Freudin omista henkilökohtaisista ongelmista
kumpuavaa jännittävää satua kaiken inhimillisen ahdistuksen perustana olevien elämänvietin
(libidon) ja kuolemanvietin (thanos) välisestä kamppailusta. Freudin
elähtäneillä teorioilla ja sivistyssanoilla pyritäänkin vain peittämään useimpien
psykoanalyytikkojen omat henkilökohtaiset traumat (vanhempiaan, varsinkaan
omia, ei saa syyllistää) ja massojen mielenhäiriöiden todelliset syyt. James W.
Prescott sen sijaan kertoo tutkimuksessaan antiikin myyttien sijaan yksiselitteisesti
sotien syyn, väkivallan ja mielenhäiriöiden alkuperän:
Seksuaalisen
aggression syynä on fyysisen hellyyden ja mieltymyksen katoaminen (puuttuminen)
vanhemmat-lapset -suhteesta, ja myös aikuisten seksuaalisesta käyttäytymisestä,
ja uskonnolliset arvomaailmat, joissa kärsimystä ja ruumiillisen puolen
torjuntaa pidetään moraalisena ja fyysistä nautintoa epämoraalisena. Väkivaltaisuudet
ovat seurausta siitä tavasta, jolla kasvatamme lapsemme ja nuorisomme.”
Ja
Prescott vääntää vielä rautalangasta, mitä myönteisten tunteiden ja kosketuksen
estäminen aiheuttaa lapsen psyykelle ja aivojen kehitykselle:
Eristys
ruumiillisista kontakteista ja ruumiinliikkeistä - ei muiden aistien - on se
seikka joka tuottaa laajan valikoiman epänormaaleja emotionaalisia
käyttäytymismuotoja näille eristettynä kasvatetuille eläimille. Tiedetään myös
hyvin, että ihmislapset, jotka ovat olleet eristyksissä pitkiä aikoja fyysisen
kosketuksen ollessa vähäistä, kehittävät lähes identtisiä oireita. Esimerkiksi
eläimet, joilta on riistetty somatosensoriset ärsykkeet, voivat ryhtyä
raatelemaan itseään. Eläimille, joilta on riistetty kosketus-kontaktit niiden
varhaisina elinvuosina, voi kehittyä poikkeuksellinen kivunsieto kyky tai ne
eivät siedä koskettelua. Epätavallisen alhaisia serotoniini tasoja on löydetty
eristyksissä kasvatetuilta apinoilta ja myös korkeasti aggressiivisilta
lapsilta. Nämä löydöt osoittavat, että somatosensorinen torjunta kehon
tärkeiden biokemiallisten järjestelmien kehittymisen kannalta merkitsevien
ikävaiheiden aikana liittyy korkeasti aggressiiviseen käyttäytymiseen. Lukuisat
tutkijat ovat raportoineet epänormaalisuuksista adrenaali-kortisoni
-vastavaikutus järjestelmässä jyrsijöillä, jotka on kasvatettu eristyksissä, ja
joilta on havaittu hyperaktiivia, ylireagoivaa ja yliaggressiivista käyttäytymistä.
Aggressiivisuuteen liittyvä biokemiallinen järjestelmä on siis muuttunut
varhaisessa iässä koetun somatosensorisen eristyksen seurauksena.
Henkinen
ja ruumiillinen väkivalta siis ehkäisevät lapsen älykkyyden normaalia kehitystä
ja vaurioittavat synapseja, jotka ovat hermosolujemme eli neuronien
liitospintoja, kuten lasinsirpaleet ihoa. Hermoimpulssien liikennettä
helpottavan, niin sanotun valkoisen aineen vajaus kertoo vaurioituneista
neuronien liitospinnoista. Onkin näytetty toteen, että voimakkaat tunne-elämän
vauriot, kuten stressi sekä masennus, saattavat häiritä ihmisen aivojen
kehitystä, sekä aiheuttavat muun muassa tylsyyttä, sydäntauteja ja aggressiivisuutta
useille eläinlajeille (Mirjami Mäntymaa, Ilona Luoma, Kaija Puura ja Tuula
Tamminen ”Tunteet, varhainen vuorovaikutus ja aivojen toiminnallinen
kehitys”,Duodecim, muun muassa Singer 1995, Lehtonen ja Castrén, 2000, Siegel
2001, Mäntymaa ja Tamminen 1999, Black 1998, Damasio 1998, Schoren 2001, Perry
ym. 1995, Nelson ja Bosquet 2000, Davis ja Whalen 2001, Tuomisto ja Ahtee 1990,
Rogeness ym. 1992)
Mutta
mitä maamme ja maailman mielenterveyden ammattilaiset tekevät? Yhä edelleen viranomaiset
selittävät, esimerkiksi vaikkapa Kauhajoen kouluampumisen (2008) tai Pirkanmaalla
räjähdysmäisesti kasvaneiden nuorten mielenterveys potilaiden määrässä (2018),
että väkivalta, pedofilia, alkoholismi, autismi ja skitsofrenia ovat ainakin
osin perinnöllisiä, koska itsekkyyttä ei tarvitse opettaa kenellekään. Ja
selitys jatkuu aina vaan, vaikka jo Reich osoitti, kuinka skitsofrenia saa
alkunsa äidin ja lapsen välisen suhdekehityksen häiriintyessä tai estyessä
kokonaan erityisesti silloin, kun katsekontakti häiriintyy tai puuttuu kokonaan.
Erityisesti kristittyjen mukaan me osaamme itsekkyyden luonnostamme, koska
kuulumme langenneeseen ihmissukuun. Ja itsekkyydestä ei ole pitkä matka toisen
halveksimiseen, kostonhaluun, vihaan ja väkivaltaan.
Tieteen
etujoukko ei kuitenkaan näe muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta
yhteyttä avuttomaan lapseen kohdistetulla enemmän tai vähemmän raa’alla, usein
jopa hienovaraisella ”sivistyneellä” henkisellä alistamisella ja
varhaislapsuudessa, ellei peräti jo sikiöaikanamme, kokemamme väkivallan
vaikutuksella aivojemme kehitykseen ja psyykkisiin häiriöihimme? Eikö aivojen
kehitys ja matala älykkyysosamäärä, kuten pedofiliakin olekin vain seurausta aivojen
vaurioitumisesta, eikä esimerkiksi pedofilian syy? Esimerkiksi väestöliitto kertoo
sivuillaan artikkelissa ”Väkivallan tekijät”:
Miehistä, joiden
isä oli väkivaltainen puolisoaan tai muita perheenjäseniään kohtaan, lähes
neljä kymmenestä on ollut väkivaltainen joskus nykyistä puolisoaan kohtaan.
Tämä luku perustuu suomalaisten naisten antamiin tietoihin nykyisen puolisonsa
lapsuudenkodista. Se vahvistaa muissa maissa tehtyjen tutkimusten sanomaa:
väkivaltainen käytös voi tietyssä mielessä periytyä sukupolvelta toiselle. Tämä
on tärkeimpiä syitä sille, miksi parisuhdeväkivaltaan pitäisi puuttua
varhaisessa vaiheessa.
Näin
vedetään mielenterveystyössä mutkat suoriksi! Väkivalta ei periydy
geneettisesti, vaan ilmaus ”tietyssä mielessä periytyä” tarkoittaa sosiaalista
perimää - sukupolvelta toiselle perittyä, vanhempien lapsille käytöksellään ja
kasvatuksellaan opettamaa väkivaltaa!
Väkivalta
ei ole geneettistä. Vai missä kohtaa ihmisen DNA-kierrettä viha, pelko ja
jännitys majailevat? Ja kuinka esimerkiksi pelosta vaurioitunut kromosomi
kopioituu seuraavalle sukupolvelle? Väkikivalta on opetettua ja opittua.
Väkivallan juurruttaminen aloitetaan eli vanhemmat siirtävät väkivallan
siemenet lapsiinsa, tuleviin sukupolviin, jo sikiöaikana, sillä raskausaikana
äidin kokema stressi, henkinen pahoinvointi, äidin hormonit siirtyvät
kemikaalipurkauksina verenkierrossa napanuoran välityksellä sikiön
hermojärjestelmään. Ja jopa kuuloaistin välityksellä vauvalle välittyvät
raskausaikana pelko, jännitys ja viha vaikuttavat sikiön hermojärjestelmän
kehitykseen.
Ja
lapsen egon vaurioittaminen jatkuu heti syntymän jälkeen kasvatuksen varjolla. Antropologian
professori Sherwood Larned Washburn totesi (Conflict in Primate Society, 1966):
Nykyään olemme täysin
varmoja siitä, että parin ensimmäisen elinvuoden kokemukset (henkinen
ilmapiiri) ovat ratkaisevan tärkeät sekä nuoren reesusapinan että ihmislapsen
elämässä.
Maamme
lastensuojeluviranomaisten mukaan lasten mielenterveysongelmat ratkeavat itsestään
kun:
puutumme vanhempien
köyhyyteen ja vanhempien mielenterveysongelmiin hanakammin kuin tänä päivänä
tehdään, samoin vanhempien päihteidenkäyttöön
Mutta
lapseen kohdistettu väkivalta on todellisuudessa aina ollut aivan jotain aivan
jotain muuta, kuin vain vanhempien mielenterveysongelmia: tukistelua,
luunappeja, tönimistä, retuuttamista, riepottelua, lyömistä, remmittämistä ja
hakkaamista jopa hyvinkin pienen lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä. Nykyisin yleisintä
ja hyvin yleisesti käytettyä sekä hyväksyttyä on näkymätön väkivalta, henkinen
raiskaus: huutamista, syyttelyä, jäähyttämistä, eristämistä, uhkaamista,
pelottelua, valehtelua, halveksimista, välinpitämättömyyttä, hyljeksimistä,
lapsen laiminlyömistä tai häpeän juurruttamista. Näkymätön väkivalta on
yhteiskuntamme sisäänrakennettu lasten pahoinpitelyjärjestelmä, jolla lapsi
alistetaan kuuliaiseksi, tottelemaan ja siten varmistetaan väkivallan ja sotien
jatkuvuus. Journal of Family Psychology:
Huutamisella on
ikäviä seurauksia lapseen. Lapsen kritisoiminen, nimittely ja huutaminen
riitatilanteissa saattavat kostautua myöhemmin elämässä, selviää tutkimuksesta.
Jos isät karjuvat paljon murrosikäisille lapsilleen, tulee jälkeläisistä
aiempaa aggressiivisempia ja yhteistyökyvyttömämpiä, väitetään tuoreessa
Kaiken
hyvän lisäksi valtaosa psykiatrian ja psykologian huippuosaajista ei edes
tiedä, että väkivallan ja vihan sijaan lapsi sen sijaan perii syntyessään
geneettisesti hyvänlaatuisen, elämää puolustavan luonnollisen aggression, ellei
tuo luonnollinen aggressio ole jo vaurioitunut sikiön kohdunaikaisten
kokemusten perusteella. Tämä aggressio on lajia säilyttävää – positiivinen
vietti. Luonnollisella aggressiolla ei ole valitettavasti omaa sanaa, jolla sen
erottaisi luonnottomasta aggressiosta, koska vieläkään ei ymmärretä, tai ei
haluta edes ymmärtää, että aggressiota on olemassa kahdenlaista ‒ luonnollista
ja luonnotonta. Tätä luonnollista elämää suojelevaa "aggressioita"
sitten asiaan perehtymättömät pitävät geneettisesti synnynnäisen väkivallan
isänä. Clara Thompson (Interpersonal
Psycho-Analysis, 1964):
Aggressio ei
ollenkaan väistämättä ole hävittävä voima. Se liittyy synnynnäiseen kasvamisen
tahtoon ja haluun tulla toimeen elämässä, piirteisiin, jotka ovat yhteisiä
kaikille elollisille olennoille. Vasta kun tämän elämän voiman kehitystä
häiritään, aggressioon liittyy suuttumusta, viha ja raivoa.
Anthony
Storr (Ihmisen Aggressiot, 1970):
Mitä
riippuvaisemmaksi ihminen jää toisista ihmisistä, sitä enemmän piileviä
aggressioita häneen kasaantuu. Ellei olisi aggressioviettiä, joka pakottaa
ihmisen itsenäistymään, lapsista tulisi avuttomia aikuisia, jotka antaisivat
huolehtia itsestään niin kauan kuin joku viitsii sen tehdä... Lapsi tarvitsee
kaiken piilevän aggressiivisuutensa voidakseen suojata ja varmistaa
yksilöllisyytensä kehittymisen.
Ja kun lapsen
itsetunto enemmän tai vähemmän pirstaloituu, kun luonnollinen aggressio
patriarkaalis-autoritäärisen, mielihyvää ja läheisyyttä (seksuaalisuutta) torjuvan
kasvatuksen seurauksena vahingoittuu, synnynnäisen ja luonnollisen elämää
suojelevan aggression tilalle tulee elämää tuhoava aggressio. Eli kehä
sulkeutuu, orgastinen kaipuu muuntuu väkivallaksi ja vihaksi. Anthony Storr:
Epävarmoilla
ihmisillä, jotka eivät ole saaneet täyttä seksuaalista tyydytystä, on usein
seksuaalisia mielikuvia, joita he syvästi häpeävät... Tällaiset mielikuvat ovat
usein sisällykseltään sadomasokistisia.
Silloin kun
eroottinen suhde epäonnistuu, voi rakkauteen sisältyvä aggressiivisuus ja
rakkaus itse muuttua vihaksi Ruumiin tila seksuaalisen ja aggressiivisen
kiihottuneisuuden aikana on hyvin samanlainen. Aggressiot ovat usein
kietoutuneet sekavaksi vyyhdiksi pelon- ja sukupuolisten tunteiden kanssa.
Love making Statue in Gdansk: Red Army soldier raping a pregnant woman at gun point |
Ruumiin
tila seksuaalisen ja aggressiivisen kiihottuneisuuden aikana on hyvin
samanlainen. Ei ole niinkään harvinaista, että toinen näistä reaktioista
vaihtuu toiseksi; avioriita päätyy usein vuoteeseen ja tappelu joskus
orgasmiin… Nauttiminen toisen tuskasta on – sikäli kuin nykyään tiedetään –
ominaista vain ihmiselle…
Aggressiot ovat usein
kietoutuneet sekavaksi vyyhdiksi pelon- ja sukupuolisten tunteiden kanssa. Vihastumisen
aiheuttamat fysiologiset muutokset nostattavat subjektiivisen hyvänolon- ja
virkistävän tarkoituksenmukaisuuden tunteen, joka jo sinänsä on palkinto.
Adolf
Hitlerin vankkumaton mielipide vihan ja tyydytyksen läheisestä suhteesta
olikin:
Mitä miehen
kohtaaminen on tytölle, sitä on sota miehelle.
Erich
Fromm puolestaan totesi (Rakkauden vaikea taito):
Tuhoaminen ja julmuus
tuottavat ihmiselle voimakasta tyydytystä; verenhimo voi yhtäkkiä vallata
suurenkin ihmisjoukon.
Bueil,
Jean de Bueil (1406–1477) kuvasi kirjassaan Le Jouvencel:
Sota on iloinen asia.
Sodassa vallitsee suuri keskinäinen rakkaus.
Kuinka
kauan ihmisten kiduttaminen ja vaikeneminen väkivallan syystä vielä jatkuu? Lasten
kokema vuosituhantinen henkinen ja fyysinen, ”kuivan autiomaan tappaja-demonin”
nimiin rakennettu uskonnollis-kulttuurillinen väkivalta on huomattavasti paljon
yleisempää kuin kukaan on osannut koskaan edes pahimmissa painajaisunissakaan
kuvitella.
Sitä jota Jumala
rakastaa, hän kurittaa
(Heb.12:6)!
Ja
on huomioitava, että lasten kokeman henkisen ja fyysisen pahoinpitelyn
tutkimusta ja tuloksia rajoittaa huomattavasti se, että useimmat tutkijat ovat
omien lapsuudenaikaisten kokemustensa, kristillisen kasvatuksen
"sokeuttamia". Heille ajan kultaama normaali "hoiva" ja
"huolenpito", jopa "unohtaminen" ovat käytännössä
tarkoittaneet pahemman laatuista laiminlyömistä, välinpitämättömyyttä – lapsen
nöyryyttämistä. Ikään kuin se ei jo riittäisi, että lapsille näytetään joka
ikinen päivä käytännön esimerkkiä kaksinaismoraalista (tee niin kuin minä
sanon, älä niin kuin minä teen), valehdellaan joulupukin olevan olemassa tai
päntätään korvien väliin päivät päästään, että paha on hyvää ja viha rakkautta ja
vieläpä lahjuksiin (menestys) vedoten:
Israel, mitä Herra,
sinun Jumalasi, sinulta muuta vaatii, kuin että pelkäät Herraa, sinun
Jumalaasi, että aina vaellat hänen teitänsä ja rakastat häntä, ja että palvelet
Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, noudattaen
Herran käskyjä ja säädöksiä, jotka minä sinulle tänä päivänä annan, että
menestyisit
(5Moos.10:12,13)
Sinun
on siis yhtä aikaa sekä pelättävä, että rakastettava ja – toteltava, että
menestyisit. Ehkä sitten vanhempasikin suostuvat rakastamaan sinua.
Mikään
tutkimus ei kiellä, etteikö lapsen jo hyvin varhaisiällä (mahdollisesti jo
sikiöaikana) kokema henkinen ja fyysinen pahoinpitely ja/sekä lapsen
eriasteinen laiminlyönti varhaisessa lapsuudessa aiheuttaisi hänelle
eriasteisia psyykkisiä vammoja, persoonallisuushäiriöitä, päinvastoin.
Tutkimuksissa on todettu, että lasten henkinen sekä fyysinen
"raiskaus" voi vaurioittaa lapsen henkistä minää todella vakavasti ja
synnyttää lapsessa vääristyneitä käyttäytymismalleja, kuten esimerkiksi sadismia,
masokismia ‒ sadomasokismia. Puhumattakaan ismeistä, nisteistä, filioista,
manioista, masennuksesta, narsismista, itsensä paljastelusta tai tirkistelystä,
jotka puhkeavat kukoistukseen useita vuosia, joskus jopa vuosikymmeniä
yksittäistä tai sarjaraiskausta myöhemmin.
Me
kaikki itse, väkivaltaviihde kuten videopelit, kontrollin, resurssien ja
kouluterveydenhuollon puute, yhteiskunnan kovuus sekä koulutuksen ongelmat ovat
välinpitämättömyyttä lukuun ottamatta kaikki seurauksia väkivaltaan
sairastumisesta, eivät suinkaan väkivallan syitä, lasten eriasteisesta psyykkisestä
ja/tai fyysisestä pahoinpitelystä. Välinpitämättömyys on taas pakonomaisen
orgastisen kaipuun, kuten Wilhelm Reich osoitti, yksilössä aiheuttaman
itsetehdyn lobotomialeikkauksen tulosta. Yksilö on itse vaientanut,
kuurouttanut ja sokeuttanut itsensä. Hän on sivustaseuraaja, joka ei näe ‒ eikä
halua nähdä. Hän on tehnyt itsestään osasyyllisen, kanssarikollisen, koska hän
ei ole puuttunut tapahtuvaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti